Борис Ангелов
"Семки от ябълката" не е просто сбирка от стихове. Това е книга, окръглена като
ябълка, със симетрично разположени римувани семки в мерена реч - десет текста
в три цикъла, или както е указано на корицата: "33 стихотворения с 3 изключения";
в средата на плода е "Сряда",
в което се говори за "средата на срядата", на 22 страница е, те общо са 44 и
т.н. Критикът детектив е улеснен в разчитането на алегорезата и от иконичността
на корицата - жена-дърво с коси от клони, отрупани с ябълки, към които се е
насочила измъкващата се от коренището змия. Трафаретните конотации на женското
продължават и във вътрешността, където освен водата, ябълката, змията и земята,
природната първичност е представена чрез вятъра, огъня, слънцето и сезоните.
Годишните времена окръглят хроноса, стихиите са насочени към края на ламята-история,
към смъртта на летоброенето, понеже и "Празникът мирише на познато". Пространството
също е кръгово, в приказните разкази за райската градина "пътят е кравай", а
честото сънуване в "Семки от ябълката" е най-удачното фантазмено място за овалното
време и затворения топос. Приказните персонажи и библейските образи непрекъснато
сменят ролите си, ябълката е ту Златната ябълка, ту ябълката на Познанието.
Когато обаче се вплете "реалността", неочаквано се стига до пресядащата на адамовата
ми ябълка идиосинкразия в "Предубеждение", въобразило Яворов и Лора като Адам
и Ева, а Ботев като изкушилата ги змия: "Не вярвам Яворов до Лора / градинката
си да полива, / а Ботев - белобрадо старче / на припек да се излежава..." Доброто
"женско писане" на Мая Дългъчева е нарушавано
рядко от излишна авторефлексивност, от изкуствени тематизации на писането-и-четенето
като хранене, стиховете като хляб, поезията като солта на живота и езикът като
дом на битието в "Домът ми" и "Нищо
ново". Въпреки това, както казваха до неотдавна литературните историци, "внушението"
на книгата е единно, зад което вероятно се крие търпелива работа и овладяно
перо. Тези неща ме респектират при правенето на оперативни опити върху стихове
на поетеси, дори след като научих наскоро, че "рецензия" в пуристкия речник
на Богоров звучи като "оправяния"...
© Борис Ангелов , 2000
© Издателство LiterNet,
18. 12. 2000
=============================
Първо издание, електронно.
Публикация в сп. "Страница", Пд., 2000/4.