АСОЦИАЦИЯ НА УЧИТЕЛИТЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА
Марияна Бакърджиева
На 26 април 2006 г. в София бе учредена Асоциация на учителите по български език и литература (АУБЕЛ) от преподаватели в различни училища.
АУБЕЛ бе създадена, за да бъде в помощ на обучението по български език и литература и да съдейства за професионалното развитие на учителите по български език и литература.
Основни цели на асоциацията са:
(1) Да съдейства за запазване и развитие на ролята на предмета български език и литература, за формиране на основополагащи познавателни умения и утвърждаване на хуманитарни ценности.
(2) Да съдейства за изграждане на професионалния статут на учителя по български език и литература, съответстващ на ролята му за формиране на основни езикови компетентности, свързани с обществената реализация на личността.
(3) Да съдейства за културното развитие и гражданското образование на младите хора.
(4) Да подпомага възможностите за самостоятелна квалификация на учителя чрез различни форми.
(5) Да подпомага държавните институции и да бъде коректив при осъществяване на държавната политика за развитие на обучението по български език и литература.
(6) Да участва в диалог с институциите и обществото по актуални проблеми на образованието.
Средствата, с които асоциацията ще постига своите цели, са:
(1) Организиране на методически семинари и дискусии по актуални проблеми на образованието.
(2) Разпространение на добри образователни практики и професионална информация.
(3) Разработване на становища по актуални проблеми на обучението по български език и литература и огласяването им през или пред отговарящите държавни институции.
(4) Разработване и участие в образователни проекти.
Членуването в АУБЕЛ е доброволно, необходимо е да се подаде писмена молба до Управителния съвет.
Председател: Марияна Бакърджиева
Зам.-председател: Иван Велчев
Секретар: Нелида Перянова
Адрес за кореспонденция:
София
ул. Хараламби Тачев № 4, ап. 4
Контакти:
тел.: 877 50 41, 946 64 18, 0888 063 137, 0898 630 314
ел. поща: aubel@abv.bg
Уважаеми колеги,
С поредица от въпроси, които ще зададем към вас в тази и в следващи книжки на списанието, ще се стремим да установим как днешният учител по български език и литература вижда ролята си в образователната система, каква е неговата мотивация и какви са потребностите му да усъвършенства професионалните си умения. С отговорите си вие ще допринесете за очертаването на кръг от проблеми, свързани с тези фактори, и - в по-далечен план - за тяхното решаване. Благодарим ви за съдействието.
Ето и нашето първо предложение към вас:
Посочете най-съществените качества и недостатъци на учебните програми по български език и по литература за класовете, в които преподавате.
(Коментирайте тези програми например от гледна точка на: а) учебното съдържание; б) тяхната "приложимост" съобразно с хорариума, предвиден от учебния план на типа училище, в което преподавате; в) възможностите, които те дават за изграждане на езиковите, литературните и социокултурните компетентности, предвидени в Държавните образователни изисквания за учебно съдържание.)
Отговорите изпращайте на адреса на списанието.
© Марияна Бакърджиева
=============================
© Български език и литература (електронна версия), 2006, № 5
© Електронно списание LiterNet, 31.01.2007, № 1 (86)
Други публикации:
Български език и литература, 2006, № 5.