УЧЕБНИЦИТЕ НА ИЗДАТЕЛСТВО "КРЪГОЗОР"
Димитринка Воденичарова
През 2001 г. издателство „Кръгозор“ представи учебници за 9., 10. и 11. клас на средното училище. Те са естествено продължение на учебното помагало за 8. клас на издателство „Сиела“ от 2000 г. Цялостната концепция за развитието и структурирането на учебния материал е осъществена от Владимир Атанасов и Добрин Добрев, които са автори и на методическия проект. Учебниците са създадени за задължителната и профилираната подготовка, което дава възможност да се използват като книги за съприкосновение със света на литературата.
Материалът е представен в учебни статии с акцент върху основните теоретични понятия, подчертани с курсив. Представянето на литературния процес използва за основни ориентири конкретни автори от съответните направления.
Учебникът за 9. клас, чиито автори са Симеон Хаджикосев и Веселин Панайотов, се състои от четири раздела. Те представят особеностите на античната литература, Библията, средновековната европейска литература и старобългарската книжнина. Статиите разкриват взаимовръзката на историческите и културните явления, насочват вниманието на читателя към естетическите възгледи на писателите и към спецификата на техните произведения. Научната информация е структурирана в достъпни за учениците от 9. клас изложения. Въпросите, поставени към всяка статия, провокират логическото мислене. Много необходима е и библиографията, която дава възможност за използването на допълнителни източници. Темите за писмени упражнения: за литературноинтерпретативно съчинение и за есе, са в непосредствена зависимост от размисъла по литературните и общокултурните проблеми и представляват тяхно продължение. Учебникът наистина среща читателя „с чудния свят“ на словесното изкуство и го прави съпричастен с отдалечените във времето творби, мотиви, идеи. Полага се началото на системното научно познание за развитието на литературата в Европа. Анализирането на класически литературни произведения се съчетава със създаването на ученически текстове.
Учебникът за 10. клас разгръща и трансформира мотивите, идеите и образите, познати от учебника за 9. клас, като представя естетическите търсения на европейската литература от Ренесанса и Класицизма до модернизма и Българското възраждане. Авторите Владимир Атанасов, Симеон Хаджикосев, Добрин Добрев, Юрий Проданов и Дечка Чавдарова създават наистина книга за „диалога между най-значителните явления на западноевропейската и руската литературна класика“, за да мотивират мястото на българската литература сред този богат свят на голямата „духовна общност“. Основните статии съдържат необходимия обем от научни факти в тяхната свързаност с познатото и изучено в 9. клас. Въпросите и библиографията доизграждат цялостната представа за общокултурните процеси и художествената литература. Информацията, съдържаща се в критическите мнения за авторите, поместените анекдоти, афоризми, епиграми и пародии създават пълноценна картина за епохата и тенденциите на развитие.
Стимулирането на любознателността на съвременния читател продължава и в учебника за 11. клас с авторски колектив Владимир Атанасов и Добрин Добрев. Светът на българската литература е видян в контекста на нейната духовна ценност. Предпоставената теза - книгата да дава „наслада и приключение“ - се осъществява чрез дълбочината на анализационните разработки, чрез проникновеното слово, разкриващо значимото и непреходното в достиженията на родната ни литература, съотнесена с европейските образци. Рубриките, познати от учебника за 10. клас, съществуват и тук, като значително се увеличават представените критически мнения и библиографският списък. Това е в съответствие с необходимостта учениците от 11. клас все по-самостоятелно да работят с критически източници, да се ориентират в сложните културни процеси и да осъзнават същността на българската литература.
Учебниците по литература на издателство „Кръгозор“ са издържани в един великолепен стил, който е съчетание от строго научно познание и лична интерпретаторска визия на авторите. Това предизвиква интереса на читателя и превръща учебника в наистина необходима книга за необятния свят на литературата. Чрез обръщенията към читателите в началото на всеки от учебниците се започва непосредствен диалог с аудиторията, постига се естествено „въвличане“ в света на художественото слово.
Учебниците на издателство „Кръгозор“ се отличават и с добро естетическо оформление, особено важен принос за което имат цветните илюстрации, обособени в самостоятелна кҐла. В края на учебниците за 9. и 10. клас са включени и речници на литературните понятия.
Многообразието от учебни помагала и учебници по литература за горния курс дава възможност да се избере най-подходящият за съответното училище, ученици и преподаватели. Изборът на учебниците на издателство „Кръгозор“ не е случаен за тези, които предпочитат предизвикателствата и възприемат света на литературата като общуване с вечните и непреходни ценности на цивилизацията. Интерпретирането на художествените текстове се превръща в ориентир за младия читател, който трябва самостоятелно да изрази своето виждане за естетическите стойности и нравствените послания на литературните творби. Съчетаването на теоретична информация с опит за изграждане на практически умения за анализ осъществява основната методическа цел на литературното образование - личността на ученика да се обогатява с необходимите познания, да се развиват индивидуалността му и собственото му виждане за литературата.
Не на последно място трябва да се отбележи и възможността, която учебниците на „Кръгозор“ дават на преподавателя, творчески да използва предложената му свобода в осъществяване на диалога между ученика и художествената творба.
Атанасов, Вл., С. Хаджикосев, Д. Добрев, Ю. Проданов, Д. Чавдарова. Литература за 10. клас. София, Кръгозор, 2001.
Атанасов, Вл., Д. Добрев. Литература за 11. клас. София, Кръгозор, 2001.
© Димитринка Воденичарова, 2002
© сп. Български език и литература, 2002
© Издателство LiterNet, 23. 01.
2003
=============================
Публикация в сп. "Български език и литература", кн.
1, 2002.