II . РАЗКАЗИ НА ЖИВО

ДОБЪР ГЛАС МОЖЕ ДА СПАСИ И НАЙ-ЛОШИЯ ТЕКСТ... АСЯ СТЕФАНОВА

Виолета Тончева

web | Книга за Радио Варна. Втора част

Ася Стефанова

Ася Стефанова

Логопед в Радио Варна от 1999 г.


Като логопед в Радио Варна отговарям за доброто звучене на всеки глас в ефира. Индивидуалният подход при определяне на гласовите параметри е много важен, за да се постигне оптимален резултат. Техниката на говора е специфична област от логопедията. Тя създава навици при дишането, дикцията и постановката на гласа. И тъй като говорът е синхрон между дишане, фонация и артикулация, трябва да се постигне максимален синхрон при тези параметри, за да може от всеки глас да се извлече най-доброто звучене.

Почти при всеки случай говорната терапия започва от регулиране на издишната струя и удължаването й. Едновременно с това се работи върху тембровата характеристика и основните тонове на гласа. След усвояването на тези първоначални умения се поставят правилните артикулационни позиции на звуковете, които са нарушени. Пред микрофона всеки звукопроизносителен проблем се засилва и влияе на цялостното звучене на гласа. Често срещани са нарушенията при сонорните съгласни (р, л), при фрикативите (с, з, ш, ж) и африкатите (ч, ц). Всеки звук се поставя, след това се автоматизира във всички възможни комбинации и се диференцира със сходно звучащи варианти.

Съвременният български литературен език е подвластен на определени норми и принципи. Журналистите, работещи пред микрофон, трябва да владеят законите на литературната реч. Проблемите на правоговора (ортоепията) обхващат въпроси от всички области на езика - фонетика, морфология, синтаксис, лексика и ударение.

Трудно е човек, свикнал през първите 23 години от живота си с определени говорни навици или диалектизми, да се освободи от тях само за няколко месеца. Необходими са воля, постоянство и мотивация.

В говоримия български език има основни акценти, които се отработват при работа пред микрофон. Това са:

- Варианти на “Д“, “Т“, “Н“, “М“ (днес, народна, бенгалски, инхалация, информация, инвентар и т.н.) - Променливо “Я” (гняв-гневен, голям-големи, цвят-цветни и т.н.)

- Редукция (при неударени широки гласни, които променят изговора си (студеното, правата и т.н.) - Потъмняване на “А” (света, брега, мира и т.н.)

- Прегласи при краесловни звучни съгласни (нов, град, нож, грозд, бридж и т.н.)

- Омекотяване на съгласни звукове (млади, издаде, портрети, столовете, слушател и т.н.)

- Асимилация (уподобяване) на съгласните - когато две последователни шумови съгласни, различни по звучност, се изравняват, като предходната се уподобява на следващата (отбрана, сбогом, петдесет, подпис, разтвор и т.н.)

- Изговаряне на двойни съгласни (каменна, коренна, надделявам, петте и т.н.)

- Елизия (отпадане на звукове) (оптимизъм-оптимизма и т.н.)

Техниката на говора усъвършенства гласа във всеки негов аспект. Веднъж овладяно, литературното звучене трябва да се поддържа, защото то е непостоянна величина, която се променя и осъвременява. Говорещите пред микрофон не трябва да забравят, че един добър глас може да спаси и най-лошия текст. Неслучайно древните гърци, известни като най-добрите оратори в световната история, са се възхищавали най-много на “онзи човек, който е изучил изкуството на словото”.

Октомври 2004
Варна

 

 

© Виолета Тончева
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 07.08.2007
Виолета Тончева. Книга за Радио Варна. Втора част: Традицията е модерна. Варна: LiterNet, 2007.

Други публикации:
Виолета Тончева. Книга за Радио Варна. Втора част: Традицията е модерна. Варна: Славена, 2007.