ПРОГРАМАТА „КОМЕНСКИ“ - РЕАЛИЗИРАНЕ НА ЕВРОПЕЙСКИ ИЗМЕРЕНИЯ В УЧИЛИЩНИЯ ЖИВОТ
Ваня Тивидошева
Европейската програма „Коменски“ обхваща инициативи в областта на училищното образование във всички етапи и степени. Насърчават се проекти между различни европейски училища и индивидуалната мобилност на преподаватели. Така се постига идеята за повишаване на качеството на образованието и прилагане на европейски измерения в училищната практика чрез междукултурен обмен, споделяне на положителен опит по отношение на методи на преподаване, материали за обучение, иновационни подходи, използване на информационни и комуникационни технологии.
Програмата „Коменски“ предоставя множество възможности за срещи на българските учители с техни колеги, като по този начин се реализират инициативи, чрез които се осъществява интегриране в учебните програми на дейности, представящи различни европейски културни модели, обменя се преподавателски опит, съдържащ традициите и съвременното състояние на училищния живот в Европа.
Програмата „Коменски“ е част от европейската програма за образование „Сократ“, която в България се администрира от Центъра за развитие на човешките ресурси - Национална агенция „Сократ“. Обхваща три основни дейности, всяка една от които популяризира европейските измерения в образователната практика:
„Коменски 1“ - създаване на партньорства между училища от различни европейски страни чрез работата им в общ проект, който да насърчава умението за съвместна дейност между ученици и учители, представящи различни културни европейски модели.
Срок за кандидатстване: 1 март 2003 г.
Партньорствата може да бъдат реализирани в три типа проекти:
Училищни проекти - партньорство между най-малко три училища, представители на три европейски страни, една от които член на Европейския съюз. Партньорството се организира чрез общ идеен замисъл, който включва разнообразие от дейности и отработване на краен продукт.
Езикови проекти - партньорство между две училища, представители на две европейски страни, едната от които член на Европейския съюз. Акцент на проектните дейности са езиковото обучение и ученическата мобилност.
Проекти за училищно развитие - партньорство между най-малко три училища, представители на три европейски страни, една от които член на Европейския съюз. Акцентът на проектните дейности е по отношение на усъвършенстване на администрирането в училище чрез нови подходи и методи. Проектите предполагат активност от страна на представителите на училищната администрация и/или учители, свързани с училищното управление.
„Коменски 2“ - разнообразяване на стратегиите за прилагане на европейските измерения в системата на училищното образование чрез обучение на преподавателския състав.
Включва следните дейности:
„Коменски 2.1“ - проекти за международно сътрудничество, свързани с професионалната квалификация на учителите чрез създаване на иновационни материали, модули и организиране на специализирани курсове.
Срок за кандидатстване 1 март 2003 г.
„Коменски 2.2“ - предоставя възможност на:
Срокове за кандидатстване:
Езикови и педагогически квалификационни курсове - 1 октомври 2002 г.
Асистентски езиков стаж - 1 март 2003 г.
Прием на езиков асистент - 1 март 2003 г.
„Коменски 3“ - подпомага създаването на тематични мрежи между различни организации, работещи по подпрограмата „Коменски“, които имат идентични интереси, обменят общи идеи и положителен практически опит.
Срокове за кандидатстване: първи етап (предварителна селекция) - 1 ноември 2002 г.; втори етап (за одобрените след предварителната селекция кандидатури) - 1 март 2003 г.
Подробна информация за интересуващите се от програмите и дейностите, включени в „Сократ“, условията за кандидатстване и необходимите формуляри, е предоставена на адреса на Национална агенция „Сократ“:
Контакти:
Програма „Коменски“
Албена Георгиева - тел. (02) 70 41 82
e-mail: albena.georgieva@socrates.bg
Ваня Тивидошева - тел. (02) 70 41 82
e-mail: vanya.tividosheva@socrates.bg
Евгени Иванов - тел (02) 971 48 20
e-mail: evgeny.ivanov@socrates.bg
© Ваня Тивидошева, 2002
© сп. Български език и литература, 2002
© Издателство LiterNet, 18. 05. 2003
=============================
Публикация в сп. "Български език и литература", кн. 4-5, 2002.