ПРОФЕСИОНАЛНО ПРОЗРЕНИЕ И РЕСПЕКТИРАЩА КОМПЕТЕНТНОСТ
Емилия Василева
"Обучението по български език и литература в началното училище" е дългоочаквана книга. Нейни автори са ерудирани специалисти, признати като корифеи в своята област и отдавна заели достойно място в педагогическото пространство, които винаги събуждат жив интерес със своите представителни и надеждни изследвания и предизвикват високи очаквания у преподаватели, студенти, ученици и родители за съприкосновение с нещо стойностно и завладяващо.
И този път очакванията на читателя не са излъгани. За първи път, и то в екип, многостранно и фундаментално, се представя актуалното състояние на методическото познание в конкретната предметна област.
Цялостната текстова конструкция обединява три глави: "Начално ограмотяване"; "Езиково обучение" и "Литературно обучение".
Трите дяла представят задълбочено и професионално основните направления в обучението по български език и литература в началното училище и по този начин маркират параметрите на най-значимите му акценти. Специално място в изложението е отделено на формирането на комуникативноречеви умения и компетентности, които са основен трансверсален елемент от готовността на ученика за самообразование. Може убедено да се твърди, че е постигнато високо равнище на съдържателно проникване между чисто предметните и аксиологическите сфери на влияние.
Постиженията на труда са забележителни:
- теоретичните анализи и изследователските срезове са ориентирани към най-съвременните постижения на науката и педагогическата практика, съхранявайки непреходните достижения на националната традиция;
- компетентно са интерпретирани възлови дискусионни теми, свързани със същността и организирането на образователния процес;
- предложените прагматични решения и технологични варианти за работа са съобразени с държавните образователни изисквания (ДОИ), със съвременния социален контекст, със специфичните възрастови особености на малкия ученик и с перспективата за неговото пълноценно интелектуално развитие;
- защитена е конструктивната позиция на позитивното формиращо обучение, ориентирано към възможностите, потребностите и интересите на конкретното дете;
- независимо от прецизното предметно-ценностно обособяване на конкретните раздели в книгата пропедевтично се позиционират редица "отворени" въпроси, които намират своето логично основание при конструирането на текста и подготвят читателя за творческо вникване в други изследователски полета, директно свързани с интерпретираната информация;
- в своята многоаспектност и културологична пълнота трудът може да послужи за добра методологична основа при създаването на учебна документация по български език и литература, но да бъде и достатъчно ценен ориентир при изработването и на друг вид учебници и учебни помагала по различни учебни предмети.
Книгата е предназначена за широк кръг потребители и това е едно от основните й достойнства. Тя ще послужи като надежден ориентир и стабилна опора за проникване в инвариантните и вариативните полета на методическото познание. Убедена съм, че ще удовлетвори и най-претенциозния читател и ще помогне за неговото професионално израстване, като го обогати с актуални научни постижения и практически решения за работа.
© Емилия Василева
=============================
© Български език и литература (електронна версия), 2006, № 2
© Електронно списание LiterNet, 28.05.2006, № 5 (78)
Други публикации:
Български език и литература, 2006, № 2.