ИВО БОРИСОВ. БИЖУТА, КОИТО ВЪЛНУВАТ ЖЕНИТЕ ПО СВЕТА
Детелина Тихолова
Иво
Борисов е ювелир, който е намерил собствения си път и стил. 15 години работа
с един материал, с една техника и винаги е различен. През това време развива
стил, който го отличава от всичките му колеги в България. Резултатът е уникални
бижута, които се съчетават помежду си, затова има и колекционери.
Материали: основата е рог, в който се вгражда седеф - кралски и бял, сребро, мелхиор и камъни.
Техника на изработка: инкрустация.
Използваните материали са от различна среда - рогът е от сушата, седефът е в мидата под водата, среброто и камъните са от недрата на Земята. Обединявайки ги, Борисов създава изящен модел на света.
Рогът носи архаичност. Това е материал, използван от праисторическия човек. Тънка връзка минава през хилядолетията. Неговото присъствие е осезаемо в човешката история. Днес той е претворен през невероятния поглед на Иво Борисов. Носейки негов накит, жената носи част от историята на човечеството. А седефът е материал, който се противопоставя и едновременно допълва рога.
Иво се докосва много фино до душата на жената, чрез творческата магия, която слага с много любов във всеки накит и затова жени от много страни с различна култура ги носят, което говори за космополитността на бижутата и на Иво Борисов.
ИНТЕРВЮ С ИВО БОРИСОВ
Откъде черпиш вдъхновение?
Стремя се да съм различен от всичко останало, за да ми е интересно да работя, да има предизвикателство. Съчетавам различни форми. Осмислям националната традиция и световната култура. Примерно съчетаване на средиземноморско изкуство и наше традиционно - звучи като гъдел.
Защо
малко бижутери работят с рог?
Много е трудоемко и изисква здрави нерви, но изборът на материал е важен, защото дава личен почерк. Рогът има блясък на метал и топлота на дърво.
Най-големият комплимент, който си получавал?
Мъж избира бижу на жена си, но разглежда и копчетата, които правя. Сподели, че е болен от язва и имал усещането, че ако глътне едно копче, ще му мине язвата!
Работиш и малка пластика. Защо?
Там търся силует и обем, които трудно се постигат при накита, и ме дразни, че не мога да си развия идеята и да я видя триизмерна.
Кажи нещо на жените, които носят авторска бижутерия.
Ако една жена носи бижу, то трябва да отразява нейното чувство за допълване, сезон и индивидуалност, защото взема частица от автора.
МНЕНИЯ ЗА БИЖУТАТА
Уникални са. Близко са до мен, усещам ги. Няма други такива. Съчетанието на рог, камъни, седеф и метал е страхотно.
Цветелина Райчева
Имат връзка с космичният свят с извънземното. Реалност и сюрреалност. Вложена е голяма фантазия и индивидуализъм. Моят накит, като че ли, е направен за мен. В него има много душа. Винаги искам да се върна, за да открия нещо ново. Всяка работа е с различно артистично търсене.
Галина Савова
Оригинални
са. Навеи от индианското изкуство. Въздействат на подсъзнателното. Умело използване
на материала.
Даниела Михалева
Харесват ми бижутата, защото в тях има художническа мисъл, а не бижутерска. Напомнят ми на индианско изкуство.
Дияна Арнаудова
Чувствам се по-женствена с този накит, повдига самочувствието ми. Завършва едно облекло и го прави неповторимо.
Ирина Вачкова
ТВОРЧЕСКА БИОГРАФИЯ
- Роден на 04. 04. 1965 г. в гр. Кюстендил.
-
1984 г. - завършва техникум по скулптура и каменоделство - Кунино.
- 1987 г. - започва да работи в областта на авторската бижутерия.
- 1989 г. - самостоятелна изложба в галерия "Финес".
- 1990 г. - самостоятелна изложба в "Унгарски културен център" - София.
- 1994 г. - участие в колективна изложба "Приложно изкуство" - Хамбург.
- 1996 г. - панаир на изкуствата - Щутгарт.
- 1997 г. - специализирано бижутерско изложение "Инхоргента" - Мюнхен.
- 1999 г. - модно изложение "АВС салон" - Мюнхен.
-
2000 г. - панаир на изкуствата - Флоренция.
- панаир на занаятите - Варна I-ва награда "Уникат".
- 2001 г. - панаир на изкуствата - Париж.
- панаир на занаятите - Варна.
- 2002 г. - изложение за изкуство - Париж.
- панаир на занаятите - Варна.
Член на СБХ.
Редовен участник в изложбите "Авторска бижутерия".
© Детелина Тихолова
=============================
© Електронно списание LiterNet, 19.09.2002, № 9 (34)