ЕРОТИКА И СВОБОДА
РАЗДЕЛ ПЪРВИ: ФОРМИ НА ПСИХОТРЕНИНГ В ГРУПАТА
Ангел Грънчаров
6. Сексуално поведение и секс-образование
Ето някои цели, които могат да се приемат:
1. Да даде на участниците представа, отчетливо разбиране на техните собствени идеи и ценности относно сексуалността и секс-образованието;
2. Да даде възможност на участниците да открият собствените си граници в секс-образованието;
3. Да помогне за изграждането на сексуална култура, опряна на едно естествено и непредубедено отношение към сексуалността и сексуалния живот; и пр.
Начин на провеждането:
Участниците в изследването получават различни списъци с въпроси, теми и проблеми, напр. поместения по-долу. Върху скалата те трябва да поставят темата (нейния пореден номер) в зависимост от това дали я приемат като тема за сексуално образование:
Оценка | Приемлива | Неутрална | Неприемлива |
Номер на темата: |
Примерни теми:
1. Хомосексуалност и "сексуална нормалност";
2. Равенство между мъжете и жените в секса;
3. Секс без любов - какво "печелим" и какво "губим" в него?;
4. Мастурбация и нарцисизъм("самовлюбеност");
5. Съществува ли платонична любов?;
6. Техники за безопасен секс;
7. Странични и краткотрайни сексуални връзки;
8. Еротични и "порнографски" преживявания в секса: красиво и пошло в секса;
9. Сексуален живот преди брака - и след него;
10. Секс-филмите и порносписанията като въздействие върху психиката на младия човек;
11. Абортите, извънбрачните деца, разводите;
12. Орален и анален секс; групов секс; сексуални перверзии (извратености) ; ексхибиционистичното наслаждение и удовлетворение;
13. "Норма" и "патология" в сексуалния живот;
14. Отношенията между "сексуалното мнозинство" и "сексуалните малцинства"; Съществува ли у нас "сексуална дискриминация"?;
15. Отношенията и самосъзнанието вътре в "сексуалното малцинство", например сред хомосексуалистите;
16. Отношенията между различните "сексуални малцинства";
17. Ефектите на детската фаза в развитието на сексуалността върху пълноценния сексуален живот по-късно и върху възможните отклонения;
18. Как се отнасяте към привържениците на сексуалната "сегрегация" и дискриминация?;
19. Видове "комплексираност": комплексите на Едип и Електра;
20. Съществуват ли национални особености на сексуален живот? Какъв е "българският синдром", дали той е израз на "сексуална мощ" - или пък е израз на нещо съвсем различно?; и други такива.
Забележка: Въпросите и темите, които по-нататък ще разгледаме по-подробно, в своята съвкупност също могат да бъдат включени в списъка - за да се разбере първоначалното отношение на групата към тях.
В малки групи от 4-5 участника могат да бъдат обсъдени отговорите, които всеки от тях е дал. В последвалата дискусия трябва да се стигне така или иначе до решение кои теми могат да бъдат обсъждани свободно и кои - не. Важно е да се разбере мотивацията на съответния избор.
С това обсъждане уводната част завършва, курсът продължава с отделни обсъждания на конкретни теми, напр.:
1. Предпазване от забременяване;
2. Право на изява на сексуалните малцинства;
3. Ситуацията в сексуалния живот на младите хора във връзка със СПИН;
4. Сексуално насилие и нежелана сексуална интимност;
5. Личните чувства относно СПИН;
6. Животът на заразения със СПИН;
7. Животът на близките на болния от СПИН;
8. Отношението на околните към заразения от СПИН;
9. Безопасен секс, секс-действия по отношение на риска, който създава СПИН;
10. Други рискове, свързани със секса (венерически заболявания и пр.);
11. Неочаквани и трудни ситуации, свързани със секса;
12. Сексуални роли, отредени за мъжа и жената и др.
Форми на техники и обсъждане (конкретизация):
Ролеви игри: Импровизирана драматургия и изпълнение на роли, свързани със секса, напр."сценка", в която участник изпълнява ролята на заразен със СПИН (или на хомосексуалист и пр.), а други двама-трима играят роли на възможни човешки (или "безчовечни"!) реакции към него;
Разглеждане на казуси: Действителни случки или фантастични ситуации, изискващи конкретно разбиране, човешка съпричастност и пр., но също провокиращи към заставане на своя позиция чрез умелото й защитаване;
Психоанализ: Споделяне на лични трудности, задръжки и пречки във връзка със секса и групова терапия чрез съпричастност и споделяне от другите на дълго натрупваното напрежение на сексуална основа;
Изработване на колажи: Използват се изрезки от списания и вестници, които се използат за "визуално представяне" на чувства и идеи, свързани със секс-проблематиката;
Сътворяване на "сюжети": Споделяне на реални и мними "преживелици",чрез които се въплъщават (под формата на "художествени герои"!) собствени комплекси и затруднения, свързани със сексуалния живот; и някои други, които участниците сами могат да "изобретят", проявявайки находчивост.
© Ангел Грънчаров
=============================
© Електронно списание LiterNet, 02.05.2003, № 5 (42)