ЕРОТИКА И СВОБОДА
РАЗДЕЛ ПЪРВИ: ФОРМИ НА ПСИХОТРЕНИНГ В ГРУПАТА
Ангел Грънчаров
1. Какви са целите на курса по психология на секса?
Дали не е възможно да се посочат поне тези най-важни цели:
1. Да информира младите хора по интересуващите ги въпроси на техния сексуален живот;
2. Да изследва ценности, представи и видове поведение спрямо сексуалността;
3. Да създава на практика комуникативни умения, способности за свободно говорене върху секса;
4. Да изучава бариерите и табутата (забраните), съществуващи в психиката във връзка с човешката сексуалност;
5. Да съдейства за отпадането, преодоляването на нежеланите предразсъдъци, водещи до мистифицирането (дори "митологизирането"!) на сексуалността и до възникването на неадекватни отношения към нея;
6. Споделяне на опит, обмяна на ценности, умения и знания, а също и дължими, съответстващи на естеството на сексуалността чувства;
7. Удовлетворяване на "скрития интерес", на дълбоката потребност от разбиране на своята и "чуждата" сексуалност;
8. Създаване на усет за границата, отделящо еротичното от пошлото, от грубата, нищо не казващата и комплексирана вулгарност;
9. Възникване на умения за открит и смислен разговор по проблемите на интимния сексуален живот - в атмосфера на доверие, искреност, "игрива сериозност" и при запазване на достойнството си;
10. Утвърждаване на активно и жизнеспособно (вдъхновено) участие в дискусии, опити за изява на психологическа прозорливост и проницателност;
11. Усвояване на практиката на диалогичната култура, възприемане на опонента като партньор в търсенето на нужната за живота истина;
12. Преодоляване на скуката и отегчението от лекциите и беседите на медицинско-просветителското говорене за секса;
13. Освобождаване на дълго потисканото напрежение, възникнало на еротично-сексуална основа, поява на "отдушник" за това напрежение, за подмолно "разяждащия" душата стрес, способен да нанесе неочаквани поражения;
14. Въвличане в система от влияния и ефекти на групата (да повлияеш и да бъдеш повлиян), чието благотворно въздействие е несравнимо с нищо друго;
15. Формиране на способности както за изразяване ("говорене"), така и за възприемане ("слушане"), развитие на чувството и съзнанието за толерантност и т.н.
Забележка: В началото на обсъжданията се дава възможност на групата да разгледа посочените цели, както и да посочи нови - в съгласие с особените виждания и нагласи на участниците. Всяка от целите, които остават "да важат" за групата, трябва да бъде приета само чрез гласно заявеното съгласие на всеки от участниците. При появата на различия относно някоя цел дискусията трябва да доведе до внасянето на корекции в първоначалната формулировка.
© Ангел Грънчаров
=============================
© Електронно списание LiterNet, 02.05.2003, № 5 (42)