Веселин Рангелов
web | Пространствена и функционална...
1.4. Основни изводи от обзора
От литературния обзор и проведените анализи бяха формулирани следните изводи:
Сирийска - всички съставни звена, включително и култовите сгради, заемат периферно разположение в двора.
Византийска - култовите сгради били разполагани в средата на двора, а по периферията - жилищните крила и стопанските помещения.
Възприетата в България византийска планировъчна схема също варира в пространствено и функционално отношение взависимост от социално-икономическите условия, а българските манастирски комплекси могат да бъдат класифицирани както следва:
Еднопространствени (Атонски модел) - манастирите от византийското владичество и средните векове.
Двупространствени - манастирите от Първата Българска държава и тези от периода ХVІІІ-ХІХ в., когато вследствие на извоюваните религиозни свободи отново се утвърдила двупространствената схема.
Планинското и предпланинско разположение до голяма степен е предопределило и техния облик по отношение на строителните материали и най-вече на растителността като съществен елемент от обемно-пространствената композиция.
Тъй като до края на ХІХ в. манастирите са били единствените значими обществени сгради, изграждани от най-добрите творци и майстори за времето си, въплъщаващи в себе си иновации и съвременно мислене, можем да заключим, че те са служили за модел в архитектурно и пространствено отношение за поклонниците. От тази гледна точка би могло да приемем, че те са оказали съществено влияние и върху формирането и развитието на самобитната българска архитектура и градинско изкуство, включително и по време на Възраждането.
Голяма част от запазените днес манастири са от епохата на зрялото Възраждане и възстановки на по-стари манастири. Тежката съдба, която те са имали по време на византийското и османското владичество, а по-късно и през годините на комунизма, до голяма степен е унищожила автентичния характер на растителността. Масовите опожарявания от кърджалии и по-късната безстопанственост по време на социализма почти напълно са унищожили вековните насаждения. За тях днес съдим от стенописи, рядко от писмени източници, и най-вече от възрожденските дворове, озеленявани по примера на манастирските.
мъжки манастири - едроразмерна растителност и затревени или настлани с калдъръм площи.
Манастирските комплекси у нас най-често възникват в периоди на икономически растеж, но същевременно и в сложна обстановка, като реакция на обществено-политическия живот и опора на народа за запазване на българската идентичност. Именно манастирите са центровете, в които през вековете са съхраненни българската книжовност и самосъзнание. Разбира се, манастирите като най-важни обществени сгради през вековете са среда и за останалите изкуства - живопис, архитектура и не на последно място, на градинско-парковото изкуство, така че още от най-ранни времена можем да говорим за синтез на изкуствата в българските манастирски комплекси.
От проведените анализи бе установено, че почти половината (44%) от манастирите в България са без монаси, а голяма част от тях (64% или 28% отнесени към общото) са и недействащи. Липсата на монаси и отливът от монашеството е съществен проблем за Българската православна църква. Това до голяма степен обяснява и окаяния вид на част от манастирските комплекси и още веднъж потвърждава необходимостта от разработването на модел за устойчиво развитие на тези комплекси в контекста на променените културни, икономически и социални условия.
Богатото културно-историческо наследство, съчетано с вълнуващ и неповторим ландшафт, превръщат манастирските комплекси в желана туристическа дестинация, което наред с основната им функция, без съмнение, е с изключително значение за тези обекти, създавайки условия за тяхното развитие и съхраняване на автентичността им и в бъдеще, въпреки отлива от монашеството. За съжаление, превръщането на манастирските комплекси в обекти на отдиха нерядко е съпътствано от изграждането на инфраструктура и подходящо за целта благоустройство, което обаче води до необратима загуба на автентичния характер на обекта.
Фиг. 50. Дворът на Клисурския манастир "Св. Петка" - панорамна снимка
Един от най-ярките примери за това е Клисурският манастир (фиг. 50) с асфалтираните алеи и автомобилния паркинг в самия двор на комплекса, което също налага създаването на конкретни, адекватни стратегии за развитие на всеки подобен обект.
От анализа бе установено, че манастирските комплекси в цялата страна предлагат туристически удобства, но определено тези в Северна България са превърнати в истински комплекси на отдиха и най-пълно се вписват в понятието "манастирски туризъм". Манастирите в Южна България и Софийския регион също не правят изключение, но тяхното разположение в близост до големите градове (София, Пловдив, Благоевград) ги превръща по-скоро в обекти, удобни за краткотраен отдих и пикници. От друга страна, близостта на курортни селища и включването на тези обекти в еднодневни екскурзии и туристически маршрути е по-благоприятно именно в Южна България.
© Веселин Рангелов
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 13.08.2016
Веселин Рангелов. Пространствена и функционална организация на манастирските дворове в България. Варна: LiterNet, 2016.