Антон Ангелов
Банкей кротко поучавал своите последователи, когато проповедта му била прекъсната от свещеник от сектата Шиншу, който вярвал в чудеса и мислел, че спасението идва от повтарянето на свещените слова.
Банкей не могъл да продължи беседата си и попитал свещеника какво има да каже.
- Основателят на моята вяра - похвалил се свещеникът - застанал на единия бряг на реката с четчица за писане в ръка. Ученикът му застанал на другия бряг с лист хартия. И през реката, по въздуха, основателят изписал свещеното име на Буда Амида върху листа. Можете ли Вие да извършите такова чудо?
- Не - казал Банкей. - Аз умея да правя само малки чудеса. Например, когато съм гладен - ям, когато съм жаден - пия, когато ме обидят - прощавам.
Дзенбудистки коан (Дзен будизъм 1991)
Стаята на баба мирише почти като едно време. На спарено и нафталин, на пот и влажни завивки. Неособено приятна, но будеща носталгия миризма, която ме кара внезапно да си спомня приказките за Пепеляшка и за Двамата близнаци. Баба ми ги е разказвала тук, когато ме приспиваше следобед. Никога не успях да намеря написана приказката за Двамата близнаци. Не я знаят и в Канада.
- Баба ти е така от юни - казва леля, застанала зад мен - откакто получи удара. То на нейната възраст си е нормално...
Сега е Коледа. Баба лежи върху белия чаршаф. Олекнала и смалена. Бялата й коса напомня редките пухчета на глухарче. Кожата й е жълта, посипана с безброй кафяви петънца като трохи. Баба много мразеше по масата за хранене да има трохи.
- Ами виждаш какво е положението - продължава леля. - Нито се движи, нито говори. Не може да се обслужва за нищо (въздишка)... Защо ли не си я прибере Господ, да не се мъчи?... Понякога се моля за нея...
Известно време леля гледа към баба заедно с мен. После като че ли се сеща нещо и след кратко колебание пита:
- Вие имате ли си църква там в... как се казваше това градче?
- Нямаме православна църква, лельо - отвръщам. Очите на баба са отворени, но не гледа към нас. Сини и ясни, като на момиче.
- Защо не си построите, моето момче? Нали каза, че сте много българи там. А и после - руснаци, гърци... Сигурно има доста. Съберете пари, вие имате. Ще извикате и свещеник. Човек не може да живее без храм...
Не казвам нищо. Да, сигурно някой ден ще построят църква. Но не знам дали ще ходя в нея. Вече не съм сигурен в нищо на света.
- Ох, добре - въздъхва леля, - ще те оставя малко с баба ти. Че то следващият път, когато се прибираш...
Леля излиза и притваря вратата.
Присядам на една табуретка - единствената мебел в стаята освен леглото и огромния стар гардероб.
Баба не помръдва. Сигурно почти не може да се движи.
В дъсчената витрина, между леглото и стената, се редят снимките на баба. Повечето са черно-бели. Баба завършва гимназия. Баба младоженка. Баба с леля като бебе. Има и една цветна, макар и поизбеляла, което й придава странен розов оттенък. На нея баба ме държи на коленете си в Борисовата градина. Аз съм с бяла шапчица и дълга пръчка в ръка. И двамата сме усмихнати до уши. Баба изглежда почти млада.
Сещам се нещо и изваждам от джоба си найлоново пакетче. Кръгли ментови бонбони, увити в зеленикави хартийки. „Лукчета”. Баба ги смучеше постоянно. Даваше и на мен.
Открих бонбоните в кварталния супермаркет. Мислих си, че са изчезнали завинаги. Но явно някой е започнал да ги произвежда отново. Носталгията продава.
Развивам един бонбон и стаята се изпълва с острата, но сладникава миризма на мента. Да, това вече наистина е миризмата на баба. Онази миризма!
Понечвам да пъхна бонбона в устата си, но виждам, че очите на баба са вперени в мен. Ясните й сини очи.
- Искаш ли, бабо? - питам я, за миг забравил, че няма как да ми отговори.
- Да! - казва едва чуто тя и кима върху бялата възглавница.
Не съм изненадан. Просто поставям бонбона между устните й. Тя го поема и започва да смуче. По лицето й се разлива усмивка.
Гледаме се така няколко минути.
После казвам:
- Бабо, разкажи ми за Двамата близнаци!
БЕЛЕЖКИ
Дзен будизъм 1991: Дзен будизъм. София: Логис, 1991.
© Антон Ангелов
=============================
© Електронно списание LiterNet, 07.02.2011, № 2 (135)