5.1. КОМУНИКАЦИЯ НА НАСЛЕДСТВОТО И КОМУНИКАЦИОННА СТРАТЕГИЯ НА ПРОЕКТА

Тодор Кръстев

web | Културно наследство...

Както бе посочено, комуникационните аспекти на наследството представляват централен обект на изследването, доколкото засягат стратегическата цел на проекта, ориентирана към комуникацията между различните сфери, свързани с наследството. През последните години комуникацията на наследството е обект на засилен интерес. Редица международни документи акцентират върху различни комуникационни аспекти в тази област.

Рамковата конвенция за стойностите на културното наследство за обществото (Фаро, 2005) е базирана върху идеята за Общото европейско наследство, което в своята цялост представлява "споделен източник на памет, разбиране, идентичност, кохезия и творчество". На тази основа комуникацията на наследството е разбирана като право на достъп до наследството: правото на всеки "да се възползва от наследството и да допринася за неговото обогатяване", както и да участва "в процеса на идентифициране, проучване, интерпретация, опазване и презентация на културното наследство", с особен акцент върху достъпа до наследството на младите. Конвенцията обръща внимание върху "използването на информационните технологии за подобряване на достъпа до културното наследство".

В същия смисъл, в Декларацията от Варна (2005) държавните глави от Югоизточна Европа се ангажират да способстват за популяризирането на културното наследство и културните коридори на региона чрез използването на съвременни технологии за разпространение.

На Регионалния форум Комуникация на наследството (Опатия, 2006) процесът на комуникация на наследството е дефиниран като обмен на знания относно наследството - израз на нашата обща отговорност за опазването му за бъдещите поколения. Подчертава се, че в условията на един глобален пазар човекът все по-силно усеща потребността не само да разбира своите корени, но и да опознава живота и културата на останалите хора. Това не само отразява желанието да се натрупват познания, но и да се утвърждава и обменя уникалността на наличната идентичност на хората, да се получават знания за ценности и наследство на близки и далечни съседи, необходимостта от един по-богат диалог и по-интензивно взаимодействие. Самото наследство материализира диалога и обмена - и това в особена степен се отнася до културните пътища на различни нива.

Посочват се три възможни аспекта на комуникацията на наследството:

Във връзка с това се подчертава изключителната роля на комуникативните и информационни технологии за популяризирането на културното наследство. Те осигуряват потенциал да се улеснява, обогатява и разнообразява обменът на познания за наследството както за експертите, така и за широката публика. Чрез цифровизацията на наследството, то може да стане широко достъпно като жизнена част от съвременната култура, разпространено в различни дигитални формати (онлайн, включително електронни журнали, уебсайтове, онлайн база от данни и др.).

Анализът на посочените тенденции в тази област сочи, че усилията са ориентирани към общата цел, културното наследство да се превърне в широко достъпна, прозрачна и отворена система, чиито ценности се изявяват и разпространяват с помощта на най-модерни информационни технологии, като между сферите, ангажирани с него се осъществяват директни интензивни комуникации. В тази област се изключва съществуването на затворени и самозадоволяващи се информационни системи, които обслужват тясно-професионални гилдии или локални общности, но не стимулират реализирането на пълния културен, социален и икономически потенциал на наследството.

На този фон днешното състояние на комуникационния процес у нас е твърде обезпокоително. Към посочената преди това проблемна ситуация могат да бъдат споменати още следните тревожни характеристики на процеса:

Системата за документиране и достъп до информация за недвижимите паметници на културата е твърде несъвършена:

Не е осигурен в достатъчна степен достъпът до реалните културни ценности, особенно в следните направления:

Крайно несъвършена и фрагментарна е системата за разпространение на знания за културното наследство и възможностите за неговото туристическо промоциране, въпреки съществуващите, несвързани помежду си, уебсайтове за отделни паметници или туристически обекти.

Политиката за опазване на наследството на национално и локално ниво е до голяма степен затворена и непрозрачна; липсва възможност за гражданско участие в процеса на вземане на решения за съдбата на ценностите; липсва информационна система за обмен на иновативни техники и политики за опазване.

Настоящият проект е съобразен с посочените съвременни тенденции в тази област и е ориентиран към преодоляването на днешното незадоволително състояние у нас. Разбира се, ограниченият обхват и ресурс на проекта не позволяват постигане на мащабни резултати, особено в посочения актуален контекст. Стремежът е за разумно използване на увеличените възможности на Мултимедийната лаборатория и научния потенциал на екипа, за постигане на оптимални резултати с конкретен практически принос за общия комуникационен процес.

За тази цел в рамките на проекта е дефинирана определена комуникационна стратегия, съобразена с неговата стратегическа цел и очакваните резултати.

Комуникационната стратегия на проекта е съобразена със следните целеви групи:

В широката публика се обособяват специфичните групи на: децата между 6 и 14 години, изискващи специален комуникационен подход и на лицата в неравностойно положение, традиционно пренебрегвани в съществуващата практика.

Определени са главните комуникационни направления на проекта, като се отчитат посочените тенденции и актуалното състояние в областта.

Всяко комуникационно направление е характеризирано с:

Комуникационно направление 1: Събиране и разпространение на знания за културното наследство с акцент върху педагогиката на наследството, адресирана към деца и младежи

Комуникационно направление 2: Обмен и разпространение на информация за културния туризъм

Комуникационно направление 3: Повишаване на възможностите за достъп до реални паметници на културата

Комуникационно направление 4: Обмен и разпространение на иновативни техники и политики

Комуникационно направление 5: Стимулиране на надобщинско партньорство и международно сътрудничество в рамките на комуникационни експертни мрежи

 

 

БЕЛЕЖКИ

1. Автори: проф. д.а.н. арх. Т. Кръстев (ръководител), ст. ас. арх. Д. Георгиева и арх. М. Велков. Проектът кандидатства през 2008 г. по програма на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, в партньорство на Асоциация за културен туризъм, Областна администрация Пловдив, Община Пловдив и Норвежкия директорат за културно наследство. [обратно]

 

 

© Тодор Кръстев
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 05.06.2009
Културно наследство: образование - наука - опазване, интегрирани в туризма (Heritage: ESPRIT). Под общата редакция на проф. д.а.н. арх. Тодор Кръстев. Варна: LiterNet, 2009