Йорданка Кандулкова
Всяка презентация, за да бъде действена и резултатна, следва да има точно формулирана цел, верен подбор на средствата за нейното постигане и предварителна ориентация за публиката, към която тя е насочена.
В този смисъл обучителните презентации за КИН и неговото опазване целят да формират познания за различни аспекти и проблеми от дейността, за нейните теоретични постановки и добри практики.
Публиката за тези презентации може да бъде най-разнообразна - от деца до възрастни, от професионалисти до пълни лаици. За успешното постигане на поставената цел обаче от особена важност е предварителното познаване на аудиторията както по отношение на степента й на информираност, така и по отношение на възрастовата и професионалната й структура.
Основните фактори, чрез които презентацията се осъществява, са два - личността на лектора и помощни нагледно илюстративни средства.
Първият фактор е изключително важен. Живото въздействие на личността е от особено значение за пълноценното предаване на посланието. Лекторът упражнява своето въздействие чрез различни сигнали - реч, интонация и език на тялото. При това следва да се има предвид, че те имат различно влияние върху слушателя (фиг. 1).
Фиг. 1. Изява на личността1
Видно от представената диаграма и вероятно противно на очакванията, с най-силно въздействие върху слушателя са невербалните сигнали - жестове, мимики, движения (51%), следва интонацията на гласа (40%) и на последно място идва самата реч (само 9%).
Въпреки възможността за личностно развитие на лектора и най-вече на способността му за контакт с аудиторията, в по-общ - неперсонален план, този фактор за осъществяване на една обучителна презентация бихме могли да определим като постоянен.
В същото време вторият фактор - помощните илюстративни средства, бележи твърде динамично развитие. Буквално за няколко години тебеширът и диапозитивите бяха заменени от специализирани програмни продукти за онагледяване на презентациите - MS PawerPoint, Visio, Macromedia Director, Impress и др. Всеки от тях има своята специфика и съответно различно поле на приложение. У нас най-разпространената и най-използваната за обучителни цели програма е MS PowerPoint, на базата на която ще развием следващата част на настоящото експозе.
Предимствата на новите информационни технологии за презентиране далеч не се състоят само в подобреното качество на слайдовете, които вече "не се издраскват" и "не засичат" в апарата... Следва да отбележим поредица нови възможности, които позволяват да създадем презентация на съвсем различно качествено равнище, а именно:
включване на значително по-голям брой образи;
отразяване както на фактологията, така и на научните тези за един обект или проблем чрез представяне на дигитални копия на публикувани материали (фиг. 2);
Фиг. 2. Хисар, Южна порта на античната крепостна стена - слайдът представя актуалното състояние на паметника и графична реставрация за неговия първообраз
Фиг. 3. Западна порта на античната крепостна стена - демонстрация на характеристиките на оригиналната фугировка
Фиг. 4. Графично документиране на паметника - изява на съдържанието на графичната документация чрез чертожните инструменти на програмата
Фиг. 5. Паметник на културата "Къща на Т. Янков" в с. Долен - сравнителен анализ на актуалното състояние с графичната реконструкция на първообраза
© Проект: арх. Й. Кандулкова, НИПК, 1981 г.
Фиг. 6. Извеждане на понятието "критерий"
Фиг. 7. Схематично представяне на структурата на архитектурния паметник и методите за съвременна намеса в него с дидактическа цел
Фиг. 8. Методически цикъл за опазване на архитектурното наследство - съдържание, последователност и взаимовръзка на различните групи дейности
Фиг. 9. Формулиране на понятието "ценност на паметника"
Фиг. 10. Представяне на проект за консервация на Перистилна
сграда в късноантичен град Никополис ад Нестум
© Проект: гл. проектант арх. Й. Кандулкова, проектант арх. А. Вадинска,
2007 г.
Фиг. 11. Музей Ара Пачис (Ara Pacis), Рим - експониране на паметник под защитно покритие - автор арх. Ричард Майер
въвеждане на синхронни аудио сигнали за привличане на вниманието на аудиторията или за създаване на атмосфера, подпомагаща възприемането на информацията;
Настоящата презентация няма за цел да представи всички възможности, които предоставят новите информационни технологии, още повече че всяка нова версия на програмните продукти постоянно ги увеличава и усъвършенства. Надяваме се обаче, че казаното дотук достатъчно убедително очертава информационните програми като качествено нов инструмент за обучително презентиране на културното наследство и неговото опазване.
Инструментариумът на тези програми дори позволява да се създадат презентационни продукти, предаващи познания и без прякото, "живо" участие на лектора - факт особено полезен за целите на дистанционното обучение. Според мен обаче истинската сила на тези продукти не е в това да изместят или подменят класическата презентация, а да останат именно помощно средство в работата на лектора, което да приближи лекционната среда до реалността, да провокира диалог и инициативност сред аудиторията.
БЕЛЕЖКИ
1. Всички илюстрации в статията са дело на автора и са част от лекционната му практика в УАСГ. [обратно]
© Йорданка Кандулкова
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 05.06.2009
Културно наследство: образование - наука - опазване, интегрирани
в туризма (Heritage: ESPRIT). Под общата редакция на проф. д.а.н. арх. Тодор
Кръстев. Варна: LiterNet, 2009