Таблица 1.
СХЕМАТИЧНА СЪПОСТАВКА НА ЛИНГВОКУЛТУРОЛОГИЯТА И ГРАНИЧЕЩИТЕ С НЕЯ ЛИНГВИСТИЧНИ НАУКИ
Гинка Димитрова
web | Тезаурусно моделиране...
Название на научната област и на съседните й научни дисциплини |
Обект на изследване |
Предмет на изследване |
Методи на изследване |
Задачи |
Основни понятия |
Лингвокултурология - възниква на границата на лингвистиката и културологията Теоретична база, основа: Гранични науки: |
Изследване на взаимодействието на езика, културата и
на човека, който създава тази култура, използвайки езика. Обектът се намира
на границата на много науки - лингвистика и културология, етнография и
психолингвистика (Маслова 1997: 36-37) |
Единиците на езика, които са получили символно, еталонно, образно-метафорично значение в културата и които обобщават резултатите от човешкото съзнание, фиксирани в митовете, легендите, ритуалите, обредите, фолклорните и религиозните дискурси, поетичните и прозаичните художествени произведения, фразеологизмите, символите, символите и паремиите (поговорките и пословиците) (Маслова 2001: 36) |
Съвкупността от аналитични средства, операции и процедури,
необходими за анализа на взаимовръзката език-култура. |
1. Определяне на основните
за дадена култура концепти (константи) и тяхното описание;
2. Изследване на съотношението на езика и културните понятийни концепти (константи), които по различен начин се проявяват в езика и културата, но притежават една същност; 3. Филологически анализ на езика с цел разкриването на национално-културната семантика, на специфичните за националния език единици. |
език на културата |
Eтнолингвистика Възниква в рамките на културната антропология Видове: - этнолингвистика с комуникативен уклон (лингвистична антропология) Подразделения: eтнопсихолингвистика, eтносемантика, етнофразеология (Воркачов 2001 :64) Гранични науки: |
Не само езикът, но и другите форми, в които се изразява колективното съзнание, народният манталитет, установената в дадения етнос картина на света - т.е. цялата народна култура, всички нейни видове, жанрове и форми. (Толстая 2000) |
Съдържателния план на културата, нейният семантичен (символичен) език, нейните категории и механизми. (Толстая 2000) "Съдържателният план" на културата", народната психология и митологията независимо от средствата и начините на тяхното формално въплъщение (дума, предмет, обред и др.) (Толстой 1997: 315) |
Етнографски, лингвистични, археологични. Методът на компонентния анализ за съпоставително изследване на групи думи от типа на термините за родство и др. Полеви методи за събиране на данни и статистически данни за тяхната обработка в комуникативно ориентираните изследвания.
|
Описание на народния манталитет чрез езика и текстовете на народната култура (Никитина 2000)
|
езикова картина на света |
Етнопсихолингвистика Възниква на границата на културологията и психолингвистиката Като раздел на психолингвистиката Гранични науки: |
Речевата дейност на етноса (Голикова 2005) Съвкупността от речеви събития, речеви ситуации, фиксирани в националния дискурс (Красних 2002: 10).
|
Националният дискурс в съвкупността от своите прояви и фактори (Красних 2002:10) |
Асоциативен експеримент (Маслова 2001: 12) |
Разкриване на: 1. Особеностите на функциониране на националния език като отражение и проява на националния ментално-лингвален комплекс. 2. Спецификата на речевото поведение на представителите на определено национално-лингвокултурно общество. 3. Характерните черти на националния дискурс и факторите, които определят национално-културната им специфика (Красних 2002: 11). Изучаване на вербалните и невербалните речници и граматики на етническото поведение и контрастивна съпоставка на "текстовете" на етноса (лингвокултурни сценарии и матрици) (Бикова 2001: 34) |
артефакти |
Социолингвистика Възниква на границата на лингвистиката, социологията, социалната психология и етнографията Подразделения: Гранични науки:
|
Езикът в социалния контекст (Лабов 1975) Социалната диференциация на езика (Жирмунски, цитира се по Крисин 1992: 107 ) Езиковата ситуация - един от основните обекти Езикът в неговото функциониране, като вътрешната структура на езика се приема като даденост Обект на синхронната социолингвистика - всички форми на съществуване на езика, функциониращи в определен период от историята на обществото, в основните сфери на човешката дейност. |
Социалните реалии: етнографските и социалните общности, реалиите на обществения живот и отчасти асоциативните реалии Според Ю. Д. Дешириев (Дешириев 1977: 7 ) изучаване на общите и социално обусловените закономерности на функционирането, развитието и взаимодействието на езиците. Според Л. Б. Николски (Николски 1974: 63) - проблемите на езиковата ситуация. Според Б.И. Головин - членението на езика и неговото функциониране, което започва от нивото на социалната група до обществените слоеве на обществото (Головин 1969). |
Синтез на лингвистичните и социологичните процедури. Делят се на методи на полевото изследване и методи на социолингвистичния анализ. Методите на полевото изследване включват анкетиране, интервюиране, непосредствено наблюдение. За обработка на полевите наблюдения се използва корелационен анализ и математико-статистически методи. |
По определението на Уйлям Барт (цитира се по Крисин 1976: 107) основната задача на социолингвиста се свежда до това д «разкрие» системната корелация на езиковата структура и на социалната структура и даже да открие каузални връзки в една или друга посока.
|
билингвизъм Заимствани от други раздели на езикознанието: Заимстван от социологията: социална психология |
Лингвостранознание Теоретична база - лингвокултурология Гранични науки:
|
Единиците на езика, семантиката на които отразява културата на дадения народ, т.е. единиците на езика, които са придобили символно, еталонно, образно-метафорично значение в културата и които са фиксирани в ритуалите, обредите, фразеологизмите, метафорите, паремиите.
|
Изучаването на езика в неговата взаимовръзка с културата с цел разкриване на неговата национално-културна специфика.
|
Асоциативният експеримент (използван в психолингвистиката и етнопсихолингвистиката), анкетиране на информанти по определен списък с думи, при изследването на реалиите - методът на контекстуалния и компонентния анализ;
|
Извличане на културоведска информация от езиковите единици; обучение на възприемане и преподаване на езиковата единица на фона на образа, аналогичен на този, който присъства в съзнанието на носителя на езика и културата; осигуряване на комуникативна компетенция в актовете на интеркултурната комуникация, преди всичко чрез адекватно възприемане на речта на събеседника и оригиналните текстове, предназначени за носителите на езика.
|
акултурация (заменен после с термина на А.А. Леонтиев
"личност на границата на културите" - вж. Кузмина, Кавнатска 2001: 109)
комуникативна компетенция |
© Гинка Димитрова
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 27.05.2008
Гинка Димитрова. Тезаурусно моделиране на лингвокултурологичната терминология.
Варна: LiterNet, 2008.