ЖАН ЖЕРСОН
=============================
Жан
Жерсон (Jean Gerson, 1363-1429) е един от най-влиятелните религиозни интелектуалци
и водачи от първата половина на 15. век. Той е роден в скоромно семейство на
земеделец и едва четеринадесетгодишен, след обучение в абатството на Сан Реми
в Реймс, се отправя да учи богословие в Париж. През 1393 г. Жерсон е назначен
за декан на Св. Донатиен в Брюге, а две години по-късно наследява своя учител
Пиер д'Аий и става канцлер на парижския университет. Жерсон има ключова роля
в успеха на събора в Констанца (1414-1418), с който се преустановява Голямата
схизма в католическата църква. Той е и сред водещите фигури, които осъждат Ян
Хус и Йероним от Прага, а също така се обявява в защита на Братята на Общия
Живот, движение, което ще се разгърне в Германия и в Ниските земи в така нареченото
"Ново благочестие" (Devotio moderna). След събора Жерсон не се завръща
в Париж по политически съображения. Той разглежда реформата в богословието като
ключов елемент в преобразуването на Църквата. Като канцлер на парижския университет
той променя учебната програма и намира място за един достъпен мистицизъм, основан
не на изолираното схоластично познание, а на една духовност на любовта, която
ще обедини богослова със светските вярващи. Пример за значението, което поставя
върху култивирането на мистичния живот сред миряните, е трактатът му "Планината
на съзерцанието" (La montaigne de contemplation, 1397). В него той заключава,
че ако спекулацията може да доведе някои от мистиците на върха на планината
на съзерцанието, то тези случаи са редки. "Колко по-желателно е да имаш
синовна обич към Бог", твърди Жерсон, "отколкото да притежаваш проницателен
ум, който е студен и осветен само от учебни занимания."
СРЕДНОВЕКОВНИ ТЕКСТОВЕ
В превод от старофренски - Анна Ватева, на стиховете - Атанас Сугарев
Трактати
Любовната
градина на душата
* * *
Критика за Жан Жерсон