ОПЕРНАТА ПРИМА КОСЕНА КИРОВА
Антоанета Добрева
Косена
Кирова е българска оперна певица.
Косена Кирова е родена на 13 април 1921 г. в София.
Учи оперно пеене в Софийската консерватория при проф. Людмила Прокопова и завършва с отличие през 1948 г.
Веднага постъпва като солистка във Варненската народна опера.
Оперната й кариера започва с триумф.
Кирова дебютира блестящо в ролята на Тоска от едноименната опера на Пучини. Със същата роля гостува в Софийската опера. Отличната й Тоска е отбелязана в пресата, специалистите не пестят суперлативи за гласа, музикалната и актьорската й дарба.
"Кирова се справи блестящо със сложния и труден образ на Тоска, като даде една зряла сценична и музикална интерпретация. Публиката беше възхитена от високохудожествената и артистична игра, от великолепния й драматичен сопран и бурно я аплодира на сцената.
Музикалната култура на Варна и София обективно оцениха нейното вокално дарование. Изказаха се най-ласкаво за художественото изпълнение на Тоска и й отреждат блестящо бъдеще в оперното изкуство."
(Косена Кирова на варненската сцена. 1949).
След Варна Косена Кирова е солистка в оперните театри в Русе, Стара Загора, Пловдив, Бургас.
На сцената на Русенска опера (1953-1963) изпълнява ролите на Мария от "Мазепа" на Чайковски, Аида, Джоконда, Леонора от "Трубадур", Ирина от "Калоян" на П. Владигеров.
"Тя притежава безспорни качества на оперна певица. Със своята ярка индивидуалност и тънка актьорска емоционалност тя създаде един дълбок и вълнуващ образ в "Мазепа". Постановката на Кирова в трудния образ на Мария може да служи за пример. Нейната Леонора от оп. "Трубадур" е следващото не по-малко постижение..."
(Стефан Трифонов, гл. режисьор на Русенска народна опера).
Специализира вокално майсторство в Германия. Там гастролира с голям успех в Дрезденската и Лайпцигската опери в ролите на Тоска, Леонора и Аида.
Активно концертира в Берлин, Лайпциг, Потсдам, Ваймар.
Сценичната кариера на Косена Кирова завършва през 1976 г. в Бургаската опера с ролята на Одабела от "Атила" на Верди.
"Неотдавна колективът на Бургаската народна опера, културната общественост и приятелите на музикално-сценичното изкуство честваха 26-годишната творческа дейност на Косена Кирова, която пя в ролята на Одабела от операта "Атила" на Верди.
Косена Кирова е сред първите ентусиасти, участвали в съзиждането и укрепването на българската опера след Девети септември 1944 г.
Нейните предпочитания са към драматичните партии, които изгражда с усет и вокално съвършенство. Сигурен фактор за успехите на певицата е изключителната й работоспособност."
(Нина Константинова. Вярност към музикалното изкуство. 1976)
Наградена
е със Златен орден от профсъюза на Музикалните дейци.
Репертоарът на Косена Кирова включва драматични централни роли, нейните предпочитания са към силни и експресивни образи - Тоска, Леонора ("Трубадур"), Аида, Сантуца ("Селска чест"), Татяна ("Евгений Онегин"), Елизабет, Еболи ("Дон Карлос"), Одабела ("Атила"), Мария ("Мазепа"), Джоконда, Ирина ("Калоян").
Косена Кирова се осъществява успешно и като изпълнител, и като педагог.
По време на престоя си в Германия изучава певческо майсторство, вокална педагогика и оперна режисура.
През 1965-1968 г. Кирова е главен вокален педагог на Националния оперен театър в Улан Батор - Монголия. Там освен като преподавател, се изявява и като режисьор-постановчик. Поставя операта "Фауст", работата й е високо оценена от обществеността и отразена в тогавашния монголски и съветски печат. За педагогическите и режисьорските си постижения Кирова е наградена с Почетна грамота от Министерството на културата на Монголската народна република и Благодарствени грамоти от Дирекцията и колектива на Операта.
Дългогодишен вокален педагог в Италия и Австрия, води курсове по славянско пеене, обучава студенти на руска класика, вмъква в програмата си и пропагандира българска музика.
Нейни студенти (японци, финландци) се явяват и печелят оперни конкурси с български пиеси.
С непосредствеността в общуването и отличния си педагогически подход печели симпатиите и уважението на учениците си.
През 1984 г. е поканена да преподава в Музикален институт "Винченцо Белини" - Италия.
Окончателно се завръща в България през 1985 г. и продължава педагогическата си дейност до 80-годишнината си. Умира в София през ноември 2007 година.
* * *
Косена Кирова е от незаслужено забравеното поколение оперни артисти, които поставят основите на съвременното оперно изкуство в България - Тодор Мазаров, Стефан Циганчев, Пенка Маринова, Николай Здравков, Кирил Кръстев, Надя Афеян, Никола Николов, Димитър Узунов и още много други.
Това работливо и пренебрегнато поколение, което започва кариерата си почти едновременно със създаването на оперните театри и ги изгражда през трудните социалистически години до сегашния им вид.
От опита и грешките на тези забравени артисти се учат следващите творци, а постиженията им проправят пътя на може би най-успешните български гласове, завладели световните сцени и прославили България.
* * *
Косена
Запознах се с Косена Кирова наскоро и съвсем случайно.
За мой личен срам, не знаех нищо за нея. Някъде далече в паметта ми се мержелее името Косена. Запомнила съм го. Косена. Ударението на Е. Косена Кирова.
Може би е споменавана в лекции по История на българската музика. Сигурно.
Още в първите минути на разговора ни шеметно и без предисловие потъвам в историята.
Историята на Косена Кирова и на българската опера..
Косена е завладяваща.
Дати, факти, постановки, имена на известни певци и диригенти от онова време, годините 1950, 1965, 1976, 1984 минават наистина "като на кино", подробно и точно.
Косена е така артистична, че почти си представям спектаклите, диалозите и споровете с диригенти и колеги. Описва ми сцени от опери, представям си я в силните драматични роли - Тоска, Аида, Леонора, Одабела - нейните роли.
Косена е магнетична. Респектира ме с достойнство, духовна елегантност и безупречна реч.
Косена Кирова е жива, емоционална, интересна възрастна дама.
Няма помен от старческа деменция, няма помен и от примадонщина. Напротив. Изключително сърдечна и духовита, земна и съвсем наясно с нещата.
Излъчва аристократизъм и характер. Не се и съмнявам, че е казвала точно това, което мисли.
Косена Кирова има почти 60-годишна успешна кариера у нас и в чужбина.
Косена Кирова е жива.
Тялото й е на 85 години.
Оперната певица Косена Кирова живее в старчески дом в София.
Без почести, без цветя и аплодисменти. Забравена и огорчена.
Косена е в самостоятелна стая. С две легла.
Има и две чаши.
И две кресла.
Те не са нейни.
Взела е със себе си програми от спектакли, писма, снимки.
Косена Кирова е събрала целия си живот и цялата си кариера в една торбичка.
В такава торбичка й занесох круши и сокче.
Косена достолепно избягва да говори за бита.
Слушаме музика на ролков магнетофон "Тесла" - нейни изпълнения от концерт в Берлин, или Дрезден, или и аз не знам къде. Някъде в чужбина.
Питам я защо се е върнала в България.
Отговаря простичко: "Не знаех, че така ще стане. Домъчня ми."
На сцената е изпълнявала драматични и наситени с трагизъм роли.
Може би такава е и последната й роля в живота. Кой знае...
Септември 2006
© Антоанета Добрева
=============================
© Електронно списание LiterNet, 23.09.2006, № 9 (82)