СЕДМА ВЕЧЕР
Ханс Кристиан Андерсен
Покрай брега се простира свежа и уханна гора от букове и смърчове, където напролет се заселват ята славеи. До самата гора стига морето, вечно променливото море, а между тях се провира широк междуградски път. По него преминават кола след кола. Обикновено не ги следвам с очи, а ги оставям да пътуват към своята цел, понеже има едно място, върху което най-често спирам погледа си - исполински праисторически гроб. Между камъните избуяват къпини и трънки, а природата е разпростряла над това късче земя цялата си поезия. Преминаващите хора биха могли да се затрогнат и мълчаливо да се насладят на вълшебната красота. Ала не! Хората не са такива, те непрестанно дърдорят. Нека да ти разкажа какво чух там снощи:
И така - първо пристигнаха двама богати земевладелци.
- Могъщи дървета - рече единият.
- От всяко можем да нарежем поне десет коли дърва - отвърна другият. - И само като си помислиш колко ще спечелим от тях в една сурова зима! Миналата година изкарахме по четиринадесет талера за товар.
И си тръгнаха.
- Ама че лош път! - чух от друга кола.
- Виновни са проклетите дървета - отговори някой. - Спират въздушното течение и морският вятър тук се завихря.
После дотрополя пощенската кола. Всички пътници естествено спяха. Както винаги на най-красивото място! Пощальонът наду своя рог, ала мислеше само за едно: "Свиря хубаво и тук звучи много добре. Дано се хареса на пътниците!" Тъй суетен бе пощальонът. И колата отмина.
Долетяха двама момъка на коне. "Охо, младост и огън в кръвта!", помислих си. Те с усмивка загледаха към покритата с мъх могила и тъмния храсталак.
- Бих се поразходил тук с дъщерята на мелничаря - рече единият, а после препуснаха по пътя.
Цветята ухаеха, въздухът бе прозрачен и спокоен, морето и небето се сливаха в едно. Отново се зададе кола. Голяма кола с шестима пътници - четирима спяха дълбоко; петият мислеше за новия си летен костюм, който сигурно щеше да му стои добре; шестият потупа кочияша по рамото и го запита дали купчината камъни е някаква забележителност.
- Не - отвърна кочияшът, - това си е най-обикновена купчина камъни, ала дърветата са забележителни.
- Как тъй?
- Да, те наистина са много забележителни! Знаете ли, когато зиме сняг затрупа всичко и пътят се губи, не виждаш нито началото, нито края му, тогава дърветата са моите пътеуказатели. Само като ги погледна и вече знам накъде да карам, та да не падна в морето. Затова забелязвам дърветата и ги наричам забележителни.
После дойде един художник. Не изрече нито дума, но си подсвиркваше, а очите му блестяха. Славеите пееха, един от друг по-хубаво.
- Затворете си човките! - викна той, извади молив и си записа всички цветове, които откриваше. - Синьо, лилаво, тъмнокафяво, може да излезе чудна картина. - Виждаше всичко като огледало, което съвсем точно отразява света. И при това си подсвиркваше марш от Росини.
Накрая дойде едно бедно момиче. То се отпусна край праисторическия гроб и сне товара от раменете си. Красивото й бледо личице, сред което светеха очите, се наклони цялото в слух към гората. Момичето се загледа към морето и небето, сключи длани и произнесе "Отче наш". Навярно самата тя не проумяваше чувството, което я обзе, но аз зная, че и след години ще си спомня този миг, а картината, която виждаше, ще е много по-красива от тази, която художникът щеше да нанесе върху платното си. Съпроводих я с лъчите си, догдето зората не целуна челото й.
© Ханс Кристиан Андерсен
© Теодора Константинова, превод
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 23.07.2005
Ханс Кристиан Андерсен. Албум без картини. Варна: LiterNet, 2005.
Други публикации:
Ханс Кристиан Андерсен. Албум без картини. София: ЛИК, 2005.