БЕЛЕЖКИ ЗА СЪЩНОСТТА НА ЛИТЕРАТУРАТА
Коста Бенчев
А.) Мит, фолклор и антропогенеза
Същността на литературата, както на всичко друго, може да бъде схваната само като бъде изяснено нейното възникване - исторически. Макар и възникнала само веднъж, литературата не спира да има история, което означава, че същността й се променя в съответствие с промяната на факторите, предизвикали самата литература. Тези фактори са обществени, а измежду тях най-важно е как отношенията на производство (определени на свой ред от отношенията на собственост) влияят върху езика. Възникнала само веднъж, литературата по необходимост ще загине също еднократно, също като своята основа - езикът, носещ в себе си дадени обществени отношения.
Историята на литературата се дели на два големи периода - литература в докласовото (първобитното) общество и литература в класовите общества (робовладелската античност, феодалното средновековие; в капитализма и в социализма). Всички други деления на историята на литературата са произволни - прекалено тесни.
Литературата в докласовото общество е фолклор (незаписана и колективна - в смисъл, че не се знае кой е авторът, а и произведението може да се променя до неопределена степен от всички), а литературата (в тесен смисъл - обозначавана по-нататък от нас с голяма буква) в класовите общества е писмена и авторова (произведението не може да се променя от никого). Тези два модуса за съществуване на литературата са причинени от обстоятелството, че в класовите общества литературата има същия статут, какъвто има собствеността - частен, а не публичен както при фолклора.
Ние наричаме единството от мит, фолклор и литература „словесност” (независимо писмена или не).
Фолклорът и Литературата се създават от homo sapiens, т.е. от кроманьонците и общата им възраст е не повече от 100 000 години. Под въпрос е колко точно - може би не по-малко от 50 000 години (моментът около който изчезват неандерталците). В периода между 50 000-100 000 години назад (в средния палеолит) ние поместваме общия и единствен родител и на двете - митът: основна и единствена форма и изказ на първобитното (кроманьонско) съзнание. Затова разглеждаме мита, фолклора и литературата като присъщи само на кроманьонците - поради липса на по-точни данни. Какво се е случило преди това - имали ли са неандерталците или пред-хората още по-рано митология и/или фолклор, или някакви съвсем различни форми на съзнание и езиков изказ, си остава отворен въпрос. Също така неясно е дали словесността на неандерталците е била снета в тази на кроманьонците или не. За нас е ясно само, че литературата не е възможна без членоразделен език, без да е ясно кога се появява членоразделният език - дали при кроманьонците, или при неандерталците, или още по-рано. Накратко: митът е довел до възникването първо на фолклора (в късния палеолит и в неолита), после на литературата (първо в енеолита - медната, а и по-късно - в бронзовата епоха), като те са започнали съответно в един момент да съ-съществуват (първото не е изчезнало след появата на второто). Фолклор и Литература не могат да съществуват като заедно и едновременно пораждащи се, а само като спомен за фолклора, предаван (вече писмено) в епохата на Литературата. Същото се отнася за мита и фолклора.
Какво е митът и защо възниква той? Възниква ли в кроманьонството за пръв път, или още в неандерталството? Има ли два типа митология - неандерталска и кроманьонска? По необходимост ли митът е довел до фолклора, а фолклорът - до литературата или случайно? Или в единия преход необходимо, а в другия случайно? Или обратно? Или и двете са необходими? Или и двете случайни? Каква е съдбата на мита в епохата на Литературата - той неотменима съставка на човешкото съзнание и въобще словесност ли е, или не? Продължава ли да захранва или не литературата с теми и изразни средства? Отговорът на тези въпроси не е само-разбираемо положителен.
Вероятно има две следващи се във времето форми на матриархат: първата в още безкласовото общество (Матриархат-А) на пред-кроманьонците (тук не се занимаваме с въпроса дали кроманьонците директно следват от неандерталците, или се развиват от същата клонка, от която са се развили неандeрталците, но без пресичане с тях, само че по-бързо, макар и неясно защо) и втората: в също така безкласовото общество на кроманьонците (Матриархат Б: собствено т.нар. първобитни хора). Положението обаче не е същото с патриархата: нямаме един все още в безкласовото (първобитното) общество, да го наречем Патриархат-А: непосредствено следващ Матриархат-Б, и един втори патриархат - първа фаза в развитието на класовото, робовладелско общество - Патриархат-Б (такива са напр. Моисеевата и Омировата реалности). Имаме само един патриархат и това е в началото на първото класово общество - робовладелското. Трябва да имаме предвид, че първите роби са били майката и децата, а първият робовладелец - мъжът.
Митологията се развива в Матриархат-А. Фолклорът се развива в Матриархат-Б. Литературата се развива в Патриархата. Така само биха се видели тесните връзки на словесността с формите на брак, семейство, сексуалност. Всяка Литература е патриархатна и експлоатационна, като същото важи за нейната основна трансмисия - метафората. По това тя се различава от метонимичния фолклор и от липсата изобщо на фигури при мита. Митът е буквален, защото е реалистичен.
Б.) Перформативът
Езикът - единство от експресия, прескрипция и дескрипция - единство в нещо четвърто, различно от трите му съставки? Този му строеж е свързан с различните каузалности при видовете битие - неодушевено, живо и човешко. Той е единство не в нещо четвърто, а в самото си трето: мога да псувам дъжда; мога да се карам на кучето и/или да го мамя/да му заповядвам. Мога да обиждам човека и/или да го карам да върши нещо и/или да го осведомявам и т.н. Потенциалът за тройна употреба е необходимото условие за комуникация. Кое е достатъчното - литературата ли (парадоксът на уникално общуване чрез употреба на универсалии)?
Литературата се появява като резултат от усилието на езика той да не забрави сам себе си. Това изглежда много възвишено и метафизично, но не е и не се употребява в преносен смисъл а в буквално-психологистки такъв. То е като изчезването на душата у примитивните народи - знае се, че при някои племена от време на време психиката (без да има болестно състояние) бързо отслабва и човек пада и лежи в несвяст, без да реагира. Съзнанието му се губи, човешкото още е твърде слабо у него. Такава е била истинската роля на литературата, а може би дори на мита в процеса на поява на човека - тя се е появила като мнемоническо, ритмично упражнение човекът да не забрави езика си. Така - да не го напусне съзнанието му. Така - да не престане да бъде човек. Неслучайно митовете и ранният фолклор са съсредоточени върху миналото. Те помнят общата обективна история точно както литературата помни индивидуалното субективно съзнание. Те са първите победи на човека срещу света на предметите. Затова колкото е по-древна една словесност, с толкова по-постоянни епитети и синтактични обрати си служи тя - средство за запомняне (в самото начало - в буквален смисъл!). Затова епическата трева е зелена и през епическата зима, а шлемовеецът е такъв и след като вече (примерно) е обезглавен.
Именно затова обаче те са прекалено субективни от днешна гледна точка. Затова митичното битие (фетишизъм, анимизъм) ни изглежда човекоподобно (макар и голямо), затова хаосът се превръща в космос, когато логосът го подрежда като избира да заживее там като в свой дом - къщата на олимпийските богове. Затова диваците се струват на Просвещението детински. Старата литература не е обективна, най-малкото пък по-обективна от новата. И оттогава насам отношението към нещата се характеризира с все по-нарастващ субективизъм: точно обратно на Платоновите догми за преход от Златен към Железен век (митологията на упадъка във философията на историята). Трябва да се направи опит за доказване, че Омир и Есхил са по-субективни от Гьоте и Толстой. Същото - за Сафо и Хезиод спрямо Байрон и Т. С. Елиът, да речем. Нима езикът на Вергилий е по-мощен от езика на Джойс?
Да се забравят деленията на древни и нови, наивно и сантиментално, класично и романтично - те са прекалено повърхностни. Ние сме по-обективни, защото сме по-перформативни!
Догмата за изгубения Златен век в теологичен план съответства на мита за изгубения рай. За нас обаче раят не е бил изгубен, тъй като никога не е съществувал. Съществувал е само Адът. Раят е въпрос на бъдеще - в никой случай сигурно. Това движение е успоредно на схващането за перформатива: не е вярно че някогашните шамани са владеели таен и могъщ език, език на първозданните същности (при който произнасянето на нещо е било равнозначно с неговото създаване в същия този момент по силата единствено на произнасянето; естествено, произнасянето на новосъздавано е означавало, че на нещото още липсва име, т.е. този език е създавал нещата чрез именуване - напр. „Да бъде светлина!”, а не просто беззъбото казване „светлина” - което нищо не означава), от който сега ние сме отпаднали. Тъкмо наопаки: езикът става все по-перформативен, защото литературата става все по-обективна. Това означава, че степента на митичност нараства, а не намалява в течение на общественото време. И така ще бъде до изчезването на Литературата. Която няма да изчезне по литературни причини, а чрез действие, макар не обезателно грубо или нарочно - точно тъй, както са изчезнали митът и фолклорът като дейности но - запазени в спомена. Защото не можеш да пазиш нещо, преди да си спрял да го правиш, понеже не можеш да започнеш да помниш, ако вече не си започнал да мислиш, а от друга страна, не е възможно да мислиш, докато все още правиш (противоречието между спонтанно и рефлексивно). Тези процеси са отпреди съзерцателно-репрезентативното разпадане на акта на знак и реалност, а вътре в знака - на означаващо (звук) и означаемо (смисъл). Тези процеси са и преди опитът означаващото и означаемото да бъдат отъждествени. Ето защо те са генерално недостъпни за, и неподатливи спрямо, семиотичен анализ.
Как митологията, респ. по-късните й потомци - фолклор и литература, са свързани с обективната теогония (теологията) и със субективната теогония (формирането на категориите на съзнанието)? Каква е тук функцията на Литературата - неотменна черта от съвременното съзнание ли е тя?
В.) Формалистика
Същността на литературата е връзката между сюжет, жанр и фигура. Както фигурата съкращава преживяването и познанието, така и жанрът скъсява разказа - жанрът е форма за подреждане на сюжета. Самият сюжет е начин за организиране на живота. При това - жанр в най-широкия смисъл: от романа до автобиографията, от диалога до писмото. На системата на фигурите трябва да се съпостави системата на жанровете. След това: на системата на жанровете - системата на сюжетите (краен брой ли са възможните сюжети в Литературата?). Нека отбележим, че при мита почти няма жанрове, както няма и фигури, както няма и кой знае колко оригинални и многообразнни сюжети. Нещата се поусложняват, но все още обозримо - при фолклора.
Най-добре тази връзка (между сюжет, жанр и фигура) се получава, когато пишещият изповядва убеждението (при капитализма, в частност, всяка друга нагласа е фалшива) за трагичния характер на живота: същият в крайна сметка подражава на жанра „трагедия”: неискано начало, неотстраними обстоятелства, противоположен на целенасоченото действие резултат, разруха за всички в края, неотстранимо късно разкритие на главния факт: господството на случайност с ранга на необходимост, т.е. на сляпата игра на атомични сили.
Свършва ли литературната формалистика с реториката като учение за тропите (фигурите на речта) или трябва да продължим към формализация на стила? Възможна ли е една формална стилистика?
Въможен ли е един чисто обектен език, език без тропи? Играе ли тук разлика различението между естествени и изкуствени езици? Възможна ли е литуратура на изкуствен език - не от типа на есперанто, а от типа на математическата логика или нотите, или на хореографските знаци и пр.? Какво става, когато чрез една фигура се изрази друга фигура? Когато езикът изрази себе си и когато, умножавайки се по самия себе си, се окаже „на квадрат”? Само един път ли е възможно това в рефлективното пространство, или не? Език на трета и по-висока степен - или тогава ще се повтаря до безкрайност едно и също: както че винаги когато мисля, че мисля, че мисля, че мисля и т.н., всъщност не излизам от ситуацията да мисля, че мисля и толкова? Това е литературата - език за езика, фигура на фигурата: може да е метафора на метонимията, а може и да е метонимия на метафората, а може да е и метонимия на метонимията или метафора на метафората - кое точно е литература? Изглежда - метафората на метафората. Ами комбинациите между другите фигури? Повтаряме - митологичното съзнание е нефигурно (не анти-фигурно!), фолклорното съзнание е метонимично, Литературното съзнание - метафорично.
Г.) Литературната идеология
Защо Литературата се занимава с любовта? Защото любовта в сегашния смисъл, да я наречем и нея с главна буква - половата връзка между душите на светски-ориентирани индивиди - се появява едва в началото на капитализма (Ромео и Жулиета още не са капиталисти - неслучайно са толкова млади; неслучайно и те избират да умрат - макар и против волята си, защото и двамата са потомци на богати фамилии; само двама богати могат да си позволят да правят избори относно тоталността на съществуването и връзката си с други хора - между бедни и бедни или богати и бедни/бедни и богати това не е възможно). И тази Любов прикрива факта на класовото разделение и невъзможност за комуникация. Така и Литературата като инструмент на идеологията се съсредоточава върху замазването на факта, че езикът не е един за всички и се опитва да прокара тази политика в най-подобния на свят свой жанр: романът. Затова именно и литературата на зрелия капитализъм е романът.
Романът е подготвен от афоризмите, фрагментите и максимите - колкото и странно да е това; не по съвпадение първите буржоазни романи са близо до епистоларната форма. Те предизвестяват усещането си за внезапна смърт, което е структурата на уволнението - най-критичното световно преживяване при капитализма.
Средновековието и социализмът имат много по-слаби литератури в сравнение с Античността и капитализма - защото имат други, обективни есхатологии; защото не са трагични. Защото са със силни концесии в полза на аналогията и алегорията вместо с наследствени права върху метафората.
Литературата (а също така - и езикът) не създава свят, нито го разкрива или формира, нито е поле на свободата, нито е универсално знание, съдържащо в съкратен вид всички други знания, нито естествените езици са най-съвършените езици. Така тук се изправяме против цялото модерно литературознание.
Срещу господството на метафората - главната фигура в бъдещата словесност (която вече няма да е литература), може би ще бъде отново метонимията. Метафората е множество от метонимии - органично ли е то? Идеологията, казахме, е метафорична. Кой е нейният метонимичен аналог?
В едно хипотетично ново безкласово общество Литературата (както и изкуството в досегашния си смисъл, а така също съответно и любовта) би трябвало да изчезне. Ще може ли сегашната Литература обаче все още да внушава нещо, след като единственото, което се променя в историята - икономическите отношения - ще се е променило коренно? Защото идеи за справедливост има само там и (от)тогава, откакто има частна собственост - затова заповедите в Стария Завет ни изглеждат вечни, а те не са - просто не са/не сме се променили достатъчно много оттогава, тъй като и тогава и сега все живеем в общества с частна собственост върху средствата за производство.
Базисната невъзможност на частната собственост е аналогична на принципната невъзможност на частния (индивидуален) език - езикът за един само човек. Ако имаше човек, който да измисли и говори един изцяло негов си език, това нямаше да бъде някакъв човек, а някой бог. Не случайно основният религиозен жанр е молитвата (монологът). Поради тази същата причина и основният психиатричен жанр е диалогът (с някой бог).
Говори ли се в ада? На какъв език се създава литературата в ада, ако там има такава? Писмено или устно е словесното творчество в ада? Това е свързано с типа комуникация или с липсата на такава, в ада. Би ли имало нужда от литература в рая? Тези екстремни въпроси най-лесно ни водят към разбиране същността на литературата. Те обаче се отговарят най-трудно.
13-14.11.2004
© Коста Бенчев
=============================
© Електронно списание LiterNet, 30.07.2005, № 7 (68)
Други публикации:
Литературен вестник, № 8, 08.03.2005.