МИН, РОБ НА ОРФЕЙ

ПРЕДИСЛОВИЕ

Илия Джерекаров

web | Мин, роб на Орфей

Вероятно никога не бих написал книга за Орфей, ако не се бях попитал за какво древните ахейски племена са отредили на тракийския певец място сред най-легендарните си герои? В книгите за него, които успях да прочета, не намерих убедителни причини за това.

Повече от очевидно е, че той трябва да е притежавал изключителни качества и да е помогнал много за духовното и политическо развитие на древните ахейски градове и Аполоновото светилище в Делфи.

По същата причина, той е една реално съществувала личност, защото, измислен, би бил син на Зевс или брат на Аполон и не в Тракия и древната Родопа, а по склоновете на Олимп и Парнас биха звучали песните му.

Но за какво са го обожествили древните? Къде е границата на истината и къде на поетичното възвеличаване? Дали е автор на учението, което му се приписва? Дали е наистина такъв велик певец? Дали е бил велик цар и върховен жрец на тракийския Дионис и жрец на Аполон? Все въпроси, които нямат ясен отговор поради липсата на писмени документи от онази епоха.

В тази книга също няма да намерите истината. Тя е само един опит за доближаване до нея. Един опит да се надникне в една отдавна минала епоха с други обичаи, друг бит, други вярвания, дори и по-друга природа.

Нека изминем заедно с него пътя от коневъдна Тракия, от Родопските върхове до Атика, през Крит, Египет и обратно, от Йолк до Колхида и от Атина и Делфи до бистрите води на Хеброс, понесли разкъсаното му тяло към безсмъртието.

 

 

© Илия Джерекаров
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 08.05.2005
Илия Джерекаров. Мин, роб на Орфей. Варна: LiterNet, 2005

Други публикации:
Илия Джерекаров. Мин, роб на Орфей. София: ИК "Еос", 1998.