ОБОБЩЕНИЕ
Мария Вълкова
web | Светът - прекрасен и добър
Всяко обобщаване на данни от емпирично изследване, особено при изследване върху толкова деликатна и неуловима материя, като естетическото, е свързано със загубване богатството на особеното - да не говорим за индивидуалното. В хода на анализа се видя как може да се промени картината на даден феномен при разпадането му на групи - по полова принадлежност, регион на живеене, конкретно-исторически период. Въпреки това поемам риска емпиричната информация да мине през няколко стъпала на обобщаване на данните, за да може да се очертае тенденцията. Ето каква е картината, която получих:
Сравнение в развитието на ценностната система на децата
Подредбата на ценностите в низходящ ред за всяка възрастова група е съобразно получената в емпиричните резултати ценностна йерархия:
6 годишни |
10 годишни |
14 годишни |
17 годишни |
|
1 |
Жизнерадост, акт |
Общуване |
Общуване |
Общуване |
2 |
Красотата |
Знание |
Знание |
Субектно развитие |
3 |
Творчеството |
Физическа активност |
Физическа активност |
Знание |
4 |
Материални ценности |
Красота |
Субектни ценности |
Красотата |
5 |
Развитието |
Субектни ценности |
Красотата |
Физическа активност |
6 |
Знание |
Материално осигурен живот |
Материално осигурен живот |
Материално осигурен живот |
7 |
Обич |
Жизнерадостта, активността (телесността в терминологията на митологичното светоотношение) е водеща ценност при 6-годишните. След това при 10-годишните и 14-годишните отива на трета позиция и при 17-годишните е на пета. Най-силен период - при шестгодишните.
Красотата е на първа позиция при шестгодишните, след това отива на 4-та при 14-годишните и на 5-та при 14-годишните, отново на 4-та при 17-годишните. Най-силен период - при шестгодишните (синкретично-естетическия). След това - известен сензитивен период между 14-17 г.
Субектните ценности (творчеството - една протосубектна ценност за 6 годишните) е на трета позиция при 6-годишните, след това минава на пета, четвърта и втора позиция при 17-годишните. В най-силна позиция субектните ценности са при 17-годишните. Сензитивен период - между 14-17-годишните.
Материалните ценности са на 4-та позиция при 6-годишните, след това трайно остава на последна. Но това са данните от 1989 г. - през 1997 г. картината е по-друга.
Знанието от шеста минава на втора, пак втора и трета позиция при 17-годишните. Сензитивен период - между 6 и 10 г.
Его-идентичност: реален и идеален Аз-образ
Подредбата на личностните характеристики е в низходящ ред за всяка възрастова група съобразно получения в емпиричните резултати бал:
|
Шестгодишни |
Десетгодишни |
Четиринайсетгодишни |
Седемнайсетгодишни |
||||
1 |
Красив |
Красив |
Силно подвижен |
Красив |
Умен |
Умен |
Добър |
Весел |
2 |
Весел |
Добър |
Субектни ценности |
Смел |
Артистичен |
Весел |
Умен |
Добър |
3 |
Послушен |
Весел |
Весел |
Послушен |
Общителен |
Добър |
Весел |
Интересен |
4 |
Добър |
Смел |
Артистичен |
Субектни ценности |
Добър |
Искрен |
Искрен |
Красив |
5 |
Смел |
Послушен |
Добър |
Силно подвижен |
Искрен |
Инициативен |
Иниц. |
Искрен |
6 |
Силен |
Силен |
Послушен |
Весел |
Инициативен |
Красив |
Интересен |
Умен |
7 |
Подвижен |
Подвижен |
Смел |
Открит |
Интересен |
Артистичен |
Общителен |
Общителен |
8 |
Интересен |
Интересен |
Реалист |
Независим |
Интересен |
Артист. |
Независим |
|
9 |
Мълчалив |
Мълчалив |
Красив |
Весел, Красив |
Общителен, Независим |
Независим, Красив |
Инициативен, Артистичен |
|
С ъ м |
И с к а м |
С ъ м |
И с к а м |
С ъ м |
И с к а м |
С ъ м |
И с к а м |
Реален аз-образ:
Шестгодишните преценяват себе си като красиви, весели, послушни и добри.
Десетгодишните - като силни и подвижни, можещи, весели, артистични.
Четирнайсетгодишните - като умни, артистични, общителни, добри.
Седемнайсетгодишните - добри, умни, весели и искрени.
Желан аз-образ:
Шестгодишните - красиви, добри, весели и смели.
Десетгодишните - красиви, смели, послушни, можещи.
Четирнайсетгодишните - умни, весели, добри, искрени.
Седемнайсетгодишните - весели, добри, интересни, красиви.
Разлика в бала реален-желан образ
|
6-годишни |
10-годишни |
14-годишни |
17-годишни |
1 |
Красив 0,43 |
Красив 0,9 |
Весел 1 |
Красив 1 |
2 |
Подвижен 0,37 |
Смел 0,7 |
Красив 0,9 |
Независим 0,7 |
3 |
Весел 0,33 |
Силен 0,5 |
Умен 0,6 |
Интересен 0,7 |
4 |
Добър 0,32 |
Реалист 0,8 |
Добър 0,5 |
Весел 0,6 |
5 |
Интересен 0,32 |
Послушен 0,6 |
Инициативен 0,5 |
Инициативен 0,6 |
6 |
Смел 0,25 |
Весел 0,4 |
Интересен 0,3 |
Артистичен 0,6 |
7 |
Послушен 0,25 |
Артистичен 0,4 |
Независим 0,3 |
Искрен 0,5 |
8 |
Силен 0,25 |
Общуване 0,4 |
Общителен 0,3 |
|
Ср.ар. 0,3 |
0,6 |
0,5 |
0,7 |
Във всички възрасти красотата излиза на първа/втора позиция като най-голямо желание на децата. Шестгодишните искат да са още по-весели, подвижни и добри - това е синкретичният идеал калокагатия; десетгодишните - по-смели, силни и реалисти - идеалът за супермена; четиринайсетгодишните - весели, умни и добри - новообразувание е желанието за интелектуални качества; седемнайсетгодишните - независими, инициативни, интересни, весели - идеалът е свързан със субектността и общуването.
Естетически нагласи
Красиво
|
Шестгодишните |
Десетгодишните |
Четиринайсетгодишни |
Седемнайсетгодиш. |
1 |
Природа 170 % |
Природа 118 % |
Природа 49 % |
Общуване 106 % |
2 |
Предмети 17 % |
Външност хора 23 % |
Нравствени качества 37 % |
Природа 67 % |
3 |
Конкретна дейност 10 % |
Предмети 13 % |
Общуване 25 % |
Изкуство 27 % |
4 |
Хора 3 % |
|
Изкуство 14 % |
Предмети 23 % |
5 |
Общуване 3 % |
|
Предмети 8 % |
Възраст 23 % |
Естетическите нагласи на децата за красивото съвсем ясно започват с възхищение към природата и постепенно преминават към общуването между хората. Сензитивната възраст е между 14-17 години.
Грозно
|
Шестгодишните |
Десетгодишните |
Четиринайсетгодишни |
Седемнайсетгодишни |
1 |
Мръсни недостатъци 35 % |
Безнравствствени постъпки 62 % |
Безнравствствени постъпки 132 % |
Безнравствствени постъпки 135 % |
2 |
Предмети от бита 20 % |
Прир.обекти 15 % |
Предмети 16 % |
Предмети 6 % |
3 |
Животни, растения 22 % |
Конкр.предм.15 % |
Конкр.дейност 12 % |
Конкретни хора 6 % |
4 |
Няма грозно 15 % |
Война 13 % |
Друго |
|
5 |
Конкретни хора 7 % |
Учението 7 % |
|
Естетическите нагласи на децата спрямо грозното започват с външни недостатъци - мръсни, счупени неща и преминават към вътрешни безнравствени характеристики на хората. Сензитивната възраст е между 10-14 г. - т.е. нагласата за грозно вероятно се развива по-бързо от нагласата за красиво.
Смешно
|
Шестгодишните |
Десетгодишните |
Четиринайсетгодишни |
Седемнайсетгодишни |
1 |
Цирк, клоуни 72 % |
Герои от филми 57 % |
Герои от художествената култура 70 % |
Човешки недостатъци 50 % |
2 |
Случки от живота 33 % |
Циркът, клоуни 16 % |
Случки от живота 36 % |
Художествени герои 25 % |
3 |
Герои от приключенията 23 % |
Случки от живота16 % |
Парадоксални ситуации 32 % |
Случки от живота 17 % |
4 |
Смешки, вицове 20 % |
Смешки, вицове15 % |
Вицове, анекдоти 25 % |
Циркът, клоуните 4 % |
5 |
Животни 18 % |
Животни 15 % |
|
Смешки, вицове 5 % |
Естетическите нагласи на децата спрямо смешното започват от опростени знакови форми-носители на смешното-цирка, минават през по-усложнени: герои от филми, по-богати - общо художествената култура, за да стигнат до човешките недостатъци в реалния живот при 17-годишните. В този смисъл сензитивната възраст в социален план е 14-17 г., но в интелектуален аспект - между 10-14 г., когато постигат усещане за парадоксалност на смешното.
Тъжно
|
Шестгодишните |
Десетгодишните |
Четиринайсетгодишни |
Седемнайсетгодишни |
1 |
Страдание, тормоз 40 % |
Училищни случки 40 % |
Училищни случки 34 % |
Дискомфорт в общуването 120 % |
2 |
Смърт, трагични случаи 39 % |
Емоционално състояние 25 % |
Безнравствствени качества 30 % |
Неосъществени мечти 20 % |
3 |
Физическо насилие 32 % |
Войни 20 % |
Смърт, трагични случаи 27 % |
Училище 10 % |
4 |
Загуба на предмети 21 % |
Смърт, трагични случаи 15 % |
Природа 14 % |
Период от живота 7 % |
5 |
Природа 8 % |
Животни 10 % |
Емоционално състояние 11 % |
Загуба на предмети 4 % |
Естетическите нагласи на децата към тъжното са свързани главно с дискомфорт в ситуациите на общуване - при шестгодишните страдание и тормоз от близките, при 10- и 14-годишните - стрес от изпитване в училище, при 17-годишните - дискомфорт, свързан с общуването между хората. Сензитивната възраст е в периода 14-17 години.
Очертаха се обективни етапи в развитието на естетическите нагласи в детско-юношеската възраст. Половата принадлежност, културата на региона, в който растат децата, конкретният период в общественото развитие и начинът на живот влияят върху характера на естетическата култура.
На най-общо равнище, след минаването на няколко процедури по обобщаване (а това означава - и освобождаване от детайлите, и опростяване) може условно да се допусне, че нагласите към грозно и смешно се развиват по-бързо в сравнение с естетическите нагласи към красиво и тъжно.
Резултатите показват тясна взаимозависимост между развитието на ценностната система, аз-образа (его-идентичността), интелектуалното развитие, развитието на морални съждения, на общуването и развитието на естетическите нагласи в детско-юношеска възраст.
Резултатите от двете изследвания потвърдиха тезата за съдържанието на естетическото отношение във всекидневния живот - то представя мярата, с която оценяваме нещата като красиви, грозни, смешни или тъжни, възвишени или трагични. Естетическото отношение участва активно в целеполагането и при изработване на идеалния аз-образ. Развитието на естетическото отношение е от практически-съзерцателно към духовно-съзерцателно; разгръща се богатството на разбирането за всяка категория; появяват се нови класове предмети и явления в естетическите представи; съдържанието се обогатява; в съдържателен план съдържанието на ценностите следва явленията от живия живот - всяка съществена промяна в него води до промяна в съдържанието (в смисъл на включване на нови актуални обекти) в естетическите категории. Очертаха се отделните пътища на развитие на всяка категория - някои се развиват по-интензивно от други, някои са по-абстрактни, други - предимно негативните (тъжно, грозно) - са по-пряко обвързани с всекидневието. Очерта се съответствие между основните етапи в ценностното развитие, развитието на аз-идентичността и развитието на естетическото отношение. Развивайки се, естетическите категории постепенно придобиват по-завършен собствено естетически вид. Движението е от непосредствено, живо отношение към познаване обективността на предметите и явленията, към осмислянето им. Така се формира зряло естетическо съзнание. Появява се по-голяма самостоятелност в изработването на идеалите, стремеж да се обоснове личната гледна точка и вкус.
© Мария Вълкова
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 02.02.2006
Мария Вълкова. Светът - прекрасен и добър (Върху естетиката на детството). Варна:
LiterNet, 2006