Втора част
ЧЕТВЪРТА ГЛАВА. ЕСТЕТИЧЕСКОТО ОТНОШЕНИЕ ПРИ СЕДЕМНАДЕСЕТГОДИШНИТЕ
Мария Вълкова
web | Светът - прекрасен и добър
Ценностна ориентация
Системата от ценности на седемнайсетгодишните юноши и девойки, измерена със седемстепенна скала с най-висок бал 7 според резултатите от изследването през 1989 г., има следния вид:
ЛЕГЕНДА
На първо място с почти максимален бал - 6,8 се нарежда ценността "Щастлив живот в семейството". Тя беше на първо място и при четиринайсетгодишните. Следващите осем ценности в йерархичната подредба са с почти еднакъв бал - между 6,3 и 6. Тук са главно ценностите, свързани със субектното развитие - увереност в себе си, творчество, свобода, да действаш като по-голям, както и ценностите, отнасящи се до общуването.
Последните места се заемат от ценностите, свързани с безгрижен, материално осигурен живот, физическа активност и красота в природата и заобикалящата среда. Струва ми се, че този резултат - общуването и субектните ценности да са водещи в ценностната система на седемнайсетгодишните, е закономерен.
Данните за ценностната ориентация при изследването през 1997 г., подредени в низходящ ред, са следните:
ЛЕГЕНДА
Да сравним позициите, които са имали ценностите през 1989 г. и 1997 г. при класиране в низходящ ред на данните от 1997 г.:
Ценност
|
Позиция - 1989 г.
|
Позиция - 1997 г.
|
Да обичаш и да те обичат |
7
|
1
|
Радостен, щастлив живот в семейството |
1
|
2
|
Свобода вкъщи да казваш какво мислиш и правиш това, което е важно за теб |
3
|
3
|
Красота в отношенията между хората |
4
|
4
|
Свобода в училище да казваш какво мислиш и да правиш това, което е важно за теб |
11
|
5
|
Знание |
9
|
6
|
Увереност в себе си |
2
|
7
|
Истински приятели |
10
|
8
|
Да преценяваш и действаш като по-голям, да развиваш човешките си качества |
8
|
9
|
Красота в природата и заобик.среда |
12
|
10
|
Удоволствие от общуване с изкуството |
6
|
11
|
Материално осигурен живот |
15
|
12
|
Творчество - да измисляш и да правиш нещо свое |
5
|
13
|
Физическа активност |
13
|
14
|
Безгрижно прекарване на времето |
14
|
15
|
Сравнението в позициите на ценностите в ценностната система на младите хора от 1997 г. спрямо 1989 г. показва значително придвижване напред - с шест места, на ценностите "Да обичаш и да те обичат" и "Свобода в училище да казваш това, което мислиш и да правиш това, което е важно за теб". С три стълбици по-напред са се придвижили: "Истински приятели", "Материално осигурен живот" и "Красота в природата и заобикалящата среда".
Назад в класацията са отишли ценностите: "Творчество - да измисляш и да правиш нещо свое" - с осем позиции; "Увереност в себе си" - с 4 позиции и "Удоволствие от общуване с изкусво" - 5 позиции.
Според резултатите юношите и девойките рлез 1997 г. по-силно ценят обичта (според контекста става въпрос за любов) и истинските приятели. В по-голяма степен са започнали да ценят и материално осигурения живот - този резултат е обясним, като се има предвид всеобщото обедняване. За съжаление (и за моя изненада) назад са отишли субектни ценности като творчеството и увереност в себе си. Очаквах в общество с разгръщащи се пазарни отношения тези ценности да са по-ценени в сравнение с 1989 г. Но вероятно процесите са по-сложни - за да се операционализира подобна ценност като стратегия за индивидуална активност за трудова изява, са необходими допълнителни условия, които може би все още ги няма.
След обобщаване на ценностите от изследване (1989 г.) в няколко основни групи се получава следната картина:
ЛЕГЕНДА
Според получения обобщен за всяка група бал, групите ценности могат да се разделят на три групи: на първа позиция - ценностите, свързани с общуването и със субектното развитие; ценности от второ равнище - знание и красота; на трето място - ценностите, отнасящи се до физическата активност и материално осигурения живот.
Обобщени, данните от 1997 г. са сходни с тези от 1989 г. Тук подредбата на групите ценности по общ бал има следния вид:
Разликите са незначителни, но все пак - ценностите, свързани със субектното развитие, са преминали една позиция назад в класацията, знанието - една позиция напред. В края също има разместване - материално осигуреният живот измества физическата активност от 5-ото място.
Какви са различията в бала на ценностите за младежите и девойките - графиката по-долу дава представа за това:
ЛЕГЕНДА
S1 - момчета | S2 - момичета |
Почти няма разлика между юношите и девойките при четири ценности: щастлив живот в семейството, общуване с изкуство, да действаш като по-голям и материално осигурен живот. Момичетата далеч по-високо ценят от момчетата красотата в природата и безгрижното прекарване на времето, малко по-високо - творчеството и физическата активност. Юношите убедително водят при оценяване важността на три ценности: увереност в себе си, да обичаш и да те обичат и истински приятели. Малко по-напед са и в оценяването на свободата в училище.
Интересно от гледна точка на културно-личностното и естетическо развитие е придвижването на интереса на младежите към изкуството напред - на 5-6 позиция - да припомним, при десетгодишните то заемаше 13-14 място. Може да се заключи, като се имат предвид и други резултати от изследването, че възрастта 14-17 години е сензитивна възраст за развитие на общуването с изкуство.
Вкусът към удоволствоята нараства, особено при момичетата - то се е придвижило с 4 позиции напред спрямо предишната възрастова група.
Материал за размисъл дават резултатите с най-големите разлики момчета/момичета. Увереността в себе си е твърде важна ценност за момчетата - тя е класирана на второ място, докато при момичетата е едва на десето. Истинските приятели се ценят повече от момчетата, отколкото от момичетата, свободата в училище - също. Струва ми се, че момичетата като че ли са оттеглили силни амбиции от тези сфери и са ги настроили към по-значими за джендър-стереотипите за девойка. Изненадващ е резултатът, че творчеството се цени повече от момичетата (4-та позиция), отколкото от момчетата (11-та позиция).
Ето как изглежда сравнението при обобщаването на ценностите в пет основни групи по бал:
ЛЕГЕНДА
S1 - момичета | S2 - момчета |
Добре се очертават разликите: при момчетата общуване, субектни ценности и знание имат малко по-висок бал, а при момичетата - естетическите ценности и физическата активност.
Ценностните групи при младежите и девойките се разполагат така в ценностната йерархия:
|
|
1. Общуване | 1. Общуване |
2. Субектни ценности | 2. Субектни ценности |
3. Знание | 3. Естетически ценности |
4. Естетически ценности | 4. Знание |
5. Физическа активност | 5. Физическа активност |
Както се вижда, различията са минимални - знанието при момчетата е на трета позиция, докато при момичетата е на четвърта, а естетическите ценности при момчетата са на четвърто и при момичетата - на трето място.
Такова единство в ценностната система по джендър в предходните възрастови групи не бе отбелязано.
Общуването безапелационно заема първа позиция - но доколкото така беше и при 14-годишните, вероятно сензитивният период за тази ценност не е тук, а в периода 10-14 г. Момчетата догониха момичетата. В съдържателно отношение зад ценности като "Да обичаш и да те обичат" седемнайсетгодишните влагаг главно "любовен" смисъл - на това се дължи вероятно излизането му на толкова предна позиция в сравнение напр. с ценността "истински приятели".
Новообразование е значимата втора позиция за субектните ценности - при 14-годишните те се нареждаха на четвърто място. Може да се твърди, че сензитивният период за субектните ценности е възрастта 14-17 години.
Аз-образ
Какъв съм аз?
Реалният аз-образ при седемнайсетгодишните, измерен с петстепенна скала с най-висока оценка 1, според резултатите от 1989 г. има следния профил:
ЛЕГЕНДА
Самооценката на седемнайсетгодишните е най-висока при характеристиките добър и умен - сърце и ум. В средната част на листата се подреждат жизнерадост, искреност и инициативност. Накрая са артистичността, усещането за независимост и красотата.
Интересно е развитието на аз-образа спрямо предходната възрастова група. Ето в каква позиция са характеристиките тук и при 14-годишните:
Характеристика |
17-годишни
|
14-годишни
|
Добър |
1
|
4
|
Умен |
2
|
1
|
Весел |
3
|
9
|
Искрен |
4
|
5
|
Инициативен |
5
|
6
|
Интересен |
6
|
7
|
Общителен |
7
|
3
|
Артистичен |
8
|
2
|
Независим |
9
|
8
|
Красив |
10
|
10
|
На сравнително сходни позиции са самооценките за характеристиките добър, искрен, инициативен, интересен, независим и красив. Най-значими са промените при весел - който от девета при 14-годишните излиза на трета позиция при 17-годишните. В обратна посока - назад в класацията се придвижват общителен - от трета при 14-годишните на 7-ма при 17 г., също и артистичен - от 2-ра на 8-ма. Седемнайсетгодишните вероятно вече са преодоляли мрачните пубертетни настроения, но пък са "се свили" по общителност и артистичност.
Резултатите от самооценката през 1997 г., класирани низходящо, имат следния вид (да припомня - оценявани по петстепенна скала с най-висока оценка 1):
Ето промените в позицията от 1989 г.:
Позиция 1997 г.
|
Ценности
|
Позиция 1989 г.
|
1
|
Умен - 1,95 |
2
|
2
|
Искрен - 2,02 |
4
|
3
|
Красив - 2,21 |
10
|
4
|
Добър - 2,37 |
1
|
5
|
Независим - 2,63 |
9
|
6
|
Артистичен - 2,63 |
8
|
7
|
Интересен - 2,63 |
6
|
8
|
Инициативен - 2,95 |
5
|
9
|
Весел - 3,62 |
3
|
10
|
Общителен - 4,16 |
7
|
Известно е, че самооценката е обвързана със социално-желателните характеристики и културните стереотипи на времето. Това, че младежите и девойките през 1997 г. се самооценяват като по-красиви (седем позиции напред!), по-независими (4 позиции нагоре), по-искрени и по-артистични, не е случайно. По-назад в самооценката им спрямо 1989 г. са: весел - 6 позиции, добър - 4 позиции; инициативен и общителен - по 3 позиции. Или - не много весели, не много добри, по-малко общителни, но по-красиви, по-независими, по-искрени и артистични - с една дума, "по-отворени".
Подреждането на характеристиките по бал в самооценката при девойките е различна от тази на младежите, но както при ценностната ориентация, и тук различията юноши/девойки не са така големи, както бяха при другите възрасти:
Самооценка младежи (1989 г.):
ЛЕГЕНДА
Самооценка девойки (1989 г.):
ЛЕГЕНДА
Ако се сравни позицията на качествата в самооценката при младежите и девойките, тя има следния вид:
|
|
1. Умен |
1. Умна |
2. Весел |
2. Добра |
3. Искрен |
3. Искрена |
4. Добър |
4. Весела |
5. Инициативен |
5. Общителна |
6. Интересен |
6. Интересна |
7. Общителен |
7. Инициативна |
8. Независим |
8. Красива |
9. Артистичен |
9. Артистична |
10. Красив |
10. Независима |
Първата четворка включва еднакви качества, малко поразместени. В детайли погледнато, девойките се самопреценяват като по-малко независими, но пък по-неинициативни от младежите.
Какъв искам да бъда?
Да видим как изглежда идеалният аз-образ при седемнайсетгодишните според изследване (1989 г.), измерено с петстепенна скала с най-висока оценка 1:
ЛЕГЕНДА
Идеалният аз-образ на седемнайсетгодишните е доста атрактивен - те искат да са весели, добри, интересни, красиви. Интелектът отива малко назад. Субектните качества - независим и инициативен - за съжаление са накрая.
Картината на желания аз-образ през 1997 г. е следната (едновременно с представянето на бала и подредените в низходящ ред характеристики са дадени и позициите им при изследването (1989 г.):
ЛЕГЕНДА
Позиция 1997 г.
|
Ценности
|
Позиция 1989 г.
|
1
|
Умен - 1 |
6
|
2
|
Интересен - 1,26 |
3
|
3
|
Весел - 1,32 |
1
|
4
|
Общителен - 1,37 |
7
|
5
|
Артистичен - 1,37 |
9
|
6
|
Независим - 1,47 |
8
|
7
|
Искрен - 1,58 |
5
|
8
|
Добър - 1,7 |
2
|
9
|
Инициативен - 1,9 |
10
|
10
|
Красив - 2,16 |
4
|
Седемнайсетгодишните (1997 г.) в по-малка степен спрямо връстниците си от 1989 г. биха желали да са добри и красиви - с 6 позиции назад!, искрени и артистични - с по 4 позиции.
В по-голяма степен от връстниците си от 1989 г. те биха искали да бъдат: умни - с 5 позиции, общителни - 3 позиции, весели - 2 позиции. Преди всичко умни, интересни, весели и общителни!
А 17-годишните през 1989 г. искаха да са главно весели, добри, интересни и красиви. Отпаднала е добротата и красотата, но са добавени ум и общителност. Кое е по-добро?
Ето как изглежда разбивката в йерархията на желаните качества по пол:
|
|
1. Весел | 1. Добра |
2. Добър | 2. Весела |
3. Искрен | 3. Интересна |
4. Интересен | 4. Независима |
5. Красив | 5. Красива |
6. Умен | 6. Инициативна |
7. Артистичен | 7. Умна |
8. Общителен | 8. Общителна |
9. Независим | 9. Артистична |
10. Инициативен | 10. Искрена |
Неочаквано за мен на тази възраст девойките биха желали в по-голяма степен от младежите да са независими и инициативни. Като изключим и искреността - при девойките тя е на последно място, докато при младежите - на трето! - другите характеристики имат сходни позиции.
Естетически нагласи на седемнайсетгодишните
Отговори на девойка, жк "Младост", 1997
г.:
|
Отгворите на младеж от централно училище в София,
1997 г.:
|
Красиви неща: любов, щастие, хармония, добрина, доверие, приятелство; | Красиви неща: природа, любов; истина; доверие; човек; |
Смешни неща: виц; комедия; хумор; | Смешни неща: живот; виц; |
Грозни неща: смърт; недоверие; нещастие; злина; лъжа; злоба; | Грозни неща: убийство; подкуп; |
Тъжни неща: скръб; болка; тъга; самота; страдание; | Тъжни неща: самота; плач; |
Любими неща: забавление; развлечение; красота; любов; | Любими неща: удоволствие; безгрижие; жени; |
Възвишени неща: приятелството; целта в живота; любовта; семейството; | Възвишени неща: любов; приятелство; |
Желани неща: оригиналност; успех; щастие; любов; разбирателство. | Желани неща: страст; обич; независимост. |
Красивото
Представите за красотата при седемнайсетгодишните се свързва с различни неща. Техните отговори, резултат от свободен въпрос, след класификацията се разпределиха така:
ЛЕГЕНДА
За първи път - спрямо предходните възрастови групи различни аспекти от общуването излизат на първа позиция в представите за красиво, красота, при това така убедително - фактически при всяко изследвано лице от общо 2,5 отговора единият е свързан с общуването.
Около 1/3 от отговорите са пряко свързани с любовта - да обичаш; да страдаш по любим човек; дружбата между момчето и девойката; любовта на младежите; чиста и искрена любов и пр. Доста отговори се отнасят до разбирателството, добрите човешки взаимоотношения. Също толкова са обвързани с добротата; добрината на хората. Честността се застъпва в отговорите - истината; правдата; честността... Тук е включена и всеотдайността, уважението - да помогнеш на човека; предаността, уважението. По-малко са отговорите, изтъкващи истина, вярност, искреност, саможертва, справедливост.
На втора позиция - с трайните 60-70 % - се нарежда природата. Отново на първо място вътре в групата са цветята - те са включени при 1/3 от отговорите. Интересното е, че в голяма част от тях се посочва конкретно цвете, не са в обобщената формулировка "Цветята са красиви" - т.е. има едно връщане към онова конкретно позоваване на любими цветя, което срещнахме при 6-годишните. Около 20 % тук са и обобщените отговори - природата е красива. Следват небесни и космически обекти - около 12 % - залез; изгрева; небето; нашата звездна система. Природните обекти - река; море; планини - са представени със 7,5 % . Посочват се и конкретни местности, гората и пр.
В отношението към природата не се върви към по-нататашно обобщаване и знаковост, напротив - забелязва се връщане, но на по-високо равнище, към конкретността. Интересно ако се напави изследване за по-зрелите възрасти - 30-, 40-, 60- и пр. години, дали няма да се забележи едно условно "връщане" към непосредствеността и единичността на детството - рекичката, гората, цветята и пр, т.е. природата да се възприема като наш насъщен дом - онова единство с космоса, характерно за митологичното светоотношение.
Изкуството заема по-малко от 1/10 място в представите на младите хора за красотата. Това е много сериозен резултат. Възпитателните усилия, а и теорията на естетиката и естетичнотото по традиция центрират естетичното върху изкуството, а се оказва, че всекидневната естетика, бих казала, насъщната естетика в светоотношението на хората само частично (твърде частично) се обвързва с изкуството. Дали се очаква промяна в следващите възрастови групи? Едва ли. Щом на седемнайсет години, т.е. при пика (или скоро след него) на най-активно личностно, културно-ценностно и естетическо изграждане изкуството така слабо се разпознава като средоточие на красивото, откъде би дошъл стимул за по-широкото му навлизане след това. Разбира се, има се предвид общият процес, не един или друг отделно взет индивид. Също така не бива да се забравя, че тук въпросът е "Какво за Вас е красиво, къде е красотата?", а не примерно "Доколко изкуството присъства във Вашия свят?" Да припомня - в системата от ценности на седемнайсетгодишните изкуството заемаше шеста позиция! Най-вероятно функционалната натовареност на общуването с изкуство в тази възраст се свързва не толкова със съзерцание на красивото, а с други, по-насъщни социализационни функции.
Особен интерес представляват отговорите, свързани с по-общо-абстрактни представи - всеки пети младеж дава отговор, който звучи горе-долу така: Красотата? Това е вярата в красотата и хармонията; всичко, което харесваме безкористно (според мен точно зад този отговор прозира наученото от учебника); мечта; сън; всичко хубаво у хората; живот; успех; съзидание. Доста отговори са свързани с цели, които се преследват - сбъднати мечти; успех и съзидание; успехът.
В предходните групи се срещаха единични отговори, центрирани върху естетическа оценка на определена възраст - тук те присъстват вече като тенденция. Обикновено се оценява отминалото детство - красиво е отминалото детство; безгрижното детство; младостта; ученическите години; ученическият живот и пр.
При резултатите от 1997 г. картината е сходна. Прави впечатление по-честото посочване на морето като нещо красиво; появяват се и екзотични земи в отговорите - Хавайските острови, Малдивите и пр. Разширява се пространството на красивото в отговорите.
Джендър-различия
Разликите в представата за красиво между седемнайсетгодишните младежи и девойки проличава най-ясно в групата отговори, свързани с общуването. Докато приятелството, дружбата се посочват от 39,9 % от девойките, при младежите тези отговори на практика липсват. По-меки са различията в "графата" любов - тя се посочва като нещо красиво от 31,8 % от момичетата и от 17,4 % от момчетата.
Както и в другите възрастови групи, и тук природата се сочи по-често от младите госпожици - почти всяка от тях го включва в отговора си, докато при момчетата това прави едва всяко пето момче.
Затова пък младите господа са по-предметно настроени - отговори, свързани с красиви предмети (дрехи, предмети от интериора и екстериора) се сочат от 52,2 % от тях, докато при девойките процентът е 18,5.
В тази възрастова група се забелязва сравнително изравняване в отношението към природата като към нещо красиво - досега децата от големия град в по-голяма степен бяха тези, които можеха да "остранят" природата като нещо различно, от всекидневието, нещо красиво. При седемнайсетгодишните това умение се изравнява при лицата от големия и малкия град.
Грозното
При сравняване на резултатите в естетическите нагласи между 14- и 17-годишните представата за грозното не е претърпяла качествен скок. И тук, както при предходната възрастова група картината има следния силно изтеглен в посока "безнравствени човешки качества и постъпки" вид:
ЛЕГЕНДА
Ето разбивка на отговорите в рамките на първата група, заемаща почти цялото пространство на грозното в естетическите нагласи на 17-годишните:
Безнравствени човешки характеристики:
Предметите, които се посочват, са следните: облекла; облекла на хора; обличане без вкус; грозно подреден дом; някои сгради и пространственото решение около тях и пр.
Май категория с толкова опростена структура в нагласите на децата не сме срещали.
Запазват се очертанията на представата за грозно и при второто изследване през 1997 г. В съдържателно отношение обаче се появяват повече отговори, свързани с терор, убийство, наркотици, подкупи, нищета.
Значими разлики в отговорите между момчетата и момичетата няма.
Младежите от малкия град по-често включват грозни дрехи и други предмети в отговорите си, тези от големия - по-често абстрактни понятия. Затова пък в рамките на първата група - безнравствените качества и постъпки, софийските младежи дават по-конкретни, свързани с всекидневието характеристики, докато отговорите на младежите от малкия град са по-общи, някак си по-книжни. Да припомня - в предишните възрастови групи беше обратното.
Смешното
Вероятно категорията смешно "узрява" най-бавно в детско-юношеските представи. Най-бързо "расте" и се развива представата за грозно, след него тъжното, красивото расте последователно-закономерно, докато "смешното" чак тук получава характеристики, свидетелстващи за качествен скок. Впрочем, ето каква е картината през 1989 г.:
ЛЕГЕНДА
Групата на човешките недостатъци, заела половината от пространството на смешното в младежките представи, включва отговори като: Човек да се прави на такъв, какъвто не е; когато възрастни хора се обличат и се стремят да изглеждат като млади; когато поведението на хората се разминава с тяхната същност; самоизтъкване; самочувствие без покритие. Човешката глупост присъства в различни формулировки - глупавата постъпка; глупав човек; глупост; глупостта. Има и по-общи отговори - всичко грозно; мързел; незнание; високо самомнение; самохвалство; нахалството.
Смешните ситуации са формулирани така: всички случки, които пораждат весело настроение; да попадне човек в трудно положение между приятели; когато ми е приятно и интересно; на човек може да му е смешно с повод и без повод; приключения в училище; приключения в цивилния живот; приключения през ваканциите; различни случки, които съм преживяла; случка при непредвидени обстоятелства, която завършва весело; случки, които не очакваш; събиране на компания и пр.
Има и единични "по-философски" отговори, като "Всичко може да бъде смешно в зависимост от философската призма, през която се погледне".
При отговорите (1997 г.) се забелязва едно връщане към отговори, свързани със знаковите "клоунът, циркът, палячо" и пр.
Момичетата са по-напред в степента на универсализиране, на обобщаване, те по-често посочват причините за нещата. И тук изкуството присъства повече в техните отговори, отколкото в отговорите на момчетата.
Тъжното
Ето как изглежда категорията тъжно в естетическите нагласи на седемнайсетгодишните през 1989 г.:
ЛЕГЕНДА
Всеки младеж дава средно по 1,2 отговора, свързани с общуването. Вътре в групата всеки трети отговор е свързан с раздялата; всеки шести - със самотата. Не са малко и отговорите, свързани с негативни качества, дълбоко нараняващи общуването - кавги, изневяра, омраза, злоба, унижение и пр.
Неосъществените мечти са втората по големина група - всяко пето изследвано лице дава отговор, който звучи така: тъжна е непостигнатата цел; нереализирана мечта; несполуките; неудовлетвореността; неуспехът; неуспехите в живота въобще и неуспехите в любовта; разделяне с мечтите; разочарованията и пр.
И тук 1997 г. дава своя цвят в негативните оценки, свързани с тъжното за седемнайсетгодишните: бедност, глад, убийство, просяк - това са отговори, които изобщо ги нямаше в първото изследване.
Особени разлики в отговорите на момичетата и момчетата няма. Само по себе си това е важна констатация. Фигуративно казано, досега момичетата вървяха една-две крачки преди момчетата, сега момчетата са ги настигнали. Това, което е ново за възрастта - неосъществените мечти - все пак се среща по-често при момичетата. При тях са и отговорите, свързани с човешкия живот, с отминаващите дни - т.е. момичетата и тук са по-склонни към общи философски обобщения.
Желани неща
Тази категория се оказа доста добре работеща за улавяне на посоката, в която желаят да се развиват младите хора. Ето как изглеждат отговорите им (1989 г.):
ЛЕГЕНДА
Жизнените цели, които представляват 48 % от отговорите, включват главно непосредствени жизнени цели, като: успешно завършване на училище; да завърша 11. клас с пълно отличие; да завърша с хубав успех средното си образование; да ми върви във волейбола и джудото; да се науча да играя тенис на корт; да стана футболист; да се науча да карам велосипед; мотопед; автомобил и пр. Тук се включват и желания, свързани с бъдеща професия - да стана артист и режисьор; да стана учителка; да имам време за всичко и пр.
На второ място се нареждат желания, свързани с приятелството - верен приятел; да имам много приятели; искрена човешка дружба; обич; общуване с интересни личности; приятелството; култура и честност в отношенията; разбирателство с близките.
Свързана с общуването е и любовта. Но тъй като е много важно новообразование за възрастта, я включвам в отделен клас. Към него се включват такива отговори: да срещна чиста и искрена любов; истинска любов; любим човек; любов и уважение в отношенията.
Общозначимата ценност "мир" се представя чрез отговори като: да живеем спокойно без страх; да има само мир по целия свят и пр.
Ето и желаните предмети, за които мечтаят седемнайсетгодишните: видео; компютър; китара фендер и мощна уредба; компютър или видео искам най-много и пр.
Седемнайсетгодишните си пожелават и такива общочовешки значими ценности: свят без лицемерие; свят без фалш; свят без лъжа; разбиране от хората; смърт в името на родината; саможертва; отстояване на истината.
Любими неща
В категорията любими неща при седемнайсетгодишните изкуството е реабилитирано изцяло! Ето как изглежда кртината на любимите за младите хора занимания, подредени в низходящ ред:
Около половината от младежите сред любимите си неща посочват занимание с някакъв вид изкуство. На първо място в групата излиза литературата с 16,6 %, следва музиката - 13,5 % собствено творчество - 5,7 %, 9 % - театър и пр.
В обобщената група група "общуване", излязла на втора позиция, се включват отговори, свързани със: забавления с приятели, разходка с приятели, любов и пр. На трето място се подрежда спортът - главно като активно спортуване и по-малко като зрелище. Следва категорията "разходки сред природата".
© Мария Вълкова
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 02.02.2006
Мария Вълкова. Светът - прекрасен и добър (Върху естетиката на детството). Варна:
LiterNet, 2006