* * *
Вградена невеста
Троица братя градят града:
Деня я градят, ноще се сипе,
камен по камен, дърво по дърво.
Из път ми вървят стари дюлгери. Единият дюлгерин казва: - Да ти кажа, Павле
дюлгерче, вие сте троица братя. Чието булче дойде най-рано, да донесе ръчок,
него да хваните и в града да го турите.
Двамата братя обадили на булките си да не "доходят", Павле, най-малък,
не обадил, ами задал на жена си голяма работа: да напреде девет вретена, да
очисти хамбар пшеница, и т.н.
Павлевица свършила всичко и тръгнала с обеда, подканяйки и другите снахи. Те
й рекли: - Отивай, ние ще дойдем!
Като отишла и наближила, видяла Павле, че плаче. Запитала го: - Оти сълзи рониш?
- Как да не плача, отговорил той, сребърен пръстен в голяма града изпуснах!
Мълчи, не плачи, аз ще вляза да го извадя!
Тя влязла, но тутакси дюлгерите я "защупват" с камъни. Тя викала
на мъжа си: - Не ме защупвай цяла, че дете в люлка оставих ненахранено; остави
ми бари една ненка да го насуча! И досега текло мляко.
Катърлии, Пловдивско, дн. Боянци, Асеновградско; зап. 1920 г.
(Арнаудов, М. Студии върху българските обреди и легенди. ІІІ-ІV. - СбНУ 34/1920,
с. 385, № 56). В бележки Арнаудов добавя: "Тая града била Павли-кюпрюсю,
която не знаят къде е, но вярват, че била 3-4 часа до Узу-кюпрюсю. В селата Перущица,
Марково, Новосел и Куклен знаят песента за Павле-кюпрюси в Одринско, както я слушали
от стари цигулари, що идвали на сватбите от Копривщица. Същата песен в с. Куклен
се свързваше с моста на р. Еркене, която река обаче не знаеха къде е. (...) В
сп. Наука, год. ІІ, 1882, с. 563, П. Р. Славейков печата началото на един вар.
от песента за вградена невеста, както го записал в Широка лъка, Рупчос: "Троица
бракя града градили, / деня я градьот по ясно слънце, / нъще се вали по месечина.
/ Троица бракя каул сториха." Славейков бележи: "Толкоз чух и записах
тая песен, която я има на няколко варианта у нас. В Изт. Румелия преданието се
приписва за граденето на Павле Кюпрюсю по Ергене; но тука ми разправиха, че била
уж за граденето на Мьоселина Калеси до Гюмюрджина, но не можаха да ми я кажат
да я изпиша всичката." Както се вижда, Славейков има предвид песни и предания
като тия в Пловдивско и в Ахъ-Челебийско.".
=============================
© Електронно издателство LiterNet, 20.06.2011
Български фолклорни мотиви. Т. ІI. Балади. Съст. Тодор Моллов. Варна: LiterNet,
2006-2011